,

Introductie

Mensen kopen platte televisies. Door de platte vorm kan de televisie tegen de muur gehangen worden en dit vinden mensen mooier. Daarnaast neemt zo’n televisie dan minder ruimte van je woonkamer in beslag. Nadeel aan een platte televisie is dat er weinig ruimte overblijft voor kwalitatieve speakers, speakers hebben ruimte nodig om mooi geluid te laten klinken.

Als oplossing hiervoor heb je allerlei alternatieven om toch goed geluid te krijgen. Zo bestaan er Home Theater Systems die een goed geluid uit alle richtingen kunnen laten komen. Vind je zo’n Home Theater System te groot, dan kun je er ook voor kiezen om een soundbar te kopen.

Een soundbar is een balk met speakers erin, die je boven of onder je televisie zet. Door het geluid van de televisie te weerkaatsen via de muren kan ook dit apparaat muziek uit alle richtingen laten komen, hoewel dit altijd wat minder is dan bij een Home Theater System met bijvoorbeeld 5 boxen. Maar er zijn ook mensen die zo’n Soundbar te groot vinden. Voor deze mensen heeft Toshiba een aantal zogenaamde mini soundbars op de markt gebracht.

Een mini soundbar is -zoals de naam al doet vermoeden- een gewone soundbar, maar dan kleiner. Door gebruik te maken van één kleine box en een subwoofer zou het setje voor genoeg geluid moeten zorgen. Vandaag test ik de Toshiba Mini 3D Sound Bar SBM1W. Een mini soundbar die ondanks zijn kleine formaat een vol en mooi 3D-geluid zou moeten geven. Het apparaatje is te koop voor zo’n 150 euro, wat natuurlijk een redelijk interessant prijsje kan zijn, maar dat hangt ook af van de kwaliteit van het product.