Uiterlijk en camera

Uiterlijk

Het uiterlijk van de HTC Desire Eye is enorm onderscheidend en dan vooral de versie in het blauw/wit. HTC gebruikt twee blauwtinten in dit toestel: de achterzijde is donkerblauw en de zijkanten zijn lichtblauw, de voorkant is tot slot wit gekleurd. Je moet er uiteraard van houden en niet iedereen zal het toestel mooi vinden, maar mij spreekt het persoonlijk wel aan. HTC kiest bewust voor gekleurde toestellen, maar wel op hun eigen manier, het is duidelijk geen kopie van bijvoorbeeld Nokia.

Zoals te zien is op de foto, heeft HTC aan de linkerzijde twee laden geplaatst. Deze zijn bedoeld voor de nanosim- en microSD-kaart. Aan de rechterzijde zitten drie knoppen: de stand-by- en volumeknop en onderaan een fysieke cameraknop. Tot slot bevindt zich aan de bovenkant de aansluiting voor de koptelefoon en aan de onderkant de micro USB-poort. Het is wel jammer dat de micro USB-poort niet in het midden zit.

De belangrijkste innovaties en unieke features van dit toestel zitten duidelijk in de camera. HTC heeft gekozen voor twee kwalitatieve 13 megapixel-camera’s met beide een dubbele flitser. Hierdoor kunnen zowel aan de achterzijde als aan de voorzijde kwalitatieve foto’s worden gemaakt, maar daar houdt het niet op. Het bedrijf heeft echt geïnvesteerd in de de manier waarop de camera’s te gebruiken zijn, de fysieke cameraknop is bijvoorbeeld erg handig voor onderwaterfotografie aangezien touchscreens dan niet werken.

Daarnaast heeft HTC software ontwikkeld waardoor de camera’s nog makkelijker en beter te gebruiken zijn. Zo is het mogelijk om foto’s te maken via stemcommando’s zoals "shoot, action of cheese", maar ook door de camera op een bepaalde manier stil te houden. Ook is er een zogenaamde Photobooth-functie, waarmee je selfies kan maken zoals je vroeger in een foto-automaat kon doen, je krijgt dan een horizontale strip of een vierkant met vier kleine foto’s.

Ook is het mogelijk om een persoon uit een foto te knippen en deze vervolgens te plakken in een andere foto. Hierdoor hoeven mensen bijvoorbeeld geen zelfmoordselfies meer te maken tijdens de Tour de France. Hoe goed deze functie werkt is uiteraard wel afhankelijk van de kwaliteit van de foto, de belichting en de achtergrond achter de persoon.

Voor video-opnames heeft HTC ook de nodige functies toegevoegd, zo kan je ook twee video’s samenvoegen en naast elkaar weergeven, net zoals je twee foto’s in elkaar kan plakken. Het uiteindelijke resultaat is overigens niet voorbehouden aan alleen de Desire Eye, de uiteindelijk resultaten zijn ook te bekijken op andere toestellen en computers.

Tot slot verbetert HTC de manier waarop je kan videobellen met de Desire Eye, of je dat nou doet via de Telefoon-functie, Skype of Hangouts, zolang de videobellen-API in Android wordt gebruikt, komen er diverse extra functies beschikbaar. Zo is de HTC Desire Eye in staat om je hoofd te volgen en kan je bijvoorbeeld een presentatie geven via een videogesprek. Er wordt dan een uitsnede van het beeld gemaakt en als je dan op en neer loopt, blijf je ook continu in beeld omdat de uitsnede je zal volgen. Ook is het mogelijk om je Android-scherm te delen met de persoon aan de andere kant van het videogesprek, zo kan je bijvoorbeeld even snel een webpagina of PDF-document tonen.

Een andere interessante functie is een soort conference call met meerdere personen. Stel dat je met vier personen aan een tafel zit en je voert een videogesprek met een vijfde persoon, dan kan de HTC Desire Eye automatisch deze vier personen uit de video snijden en vervolgens de vier afzonderlijke hoofden samenvoegen zodat de persoon waarmee je belt iedereen duidelijk in beeld heeft. Wel moet je daarvoor de camera op de hoek van de tafel opstellen, zodat iedereen in beeld kan worden genomen.

HTC heeft aangegeven dat de software die zorgt voor deze camera-innovaties ook beschikbaar zal komen op andere toestellen. Welke telefoons is nog onduidelijk, maar in elk geval de HTC One M8. Wel moet hierbij worden opgemerkt dat de functies niet overal zo soepel zullen werken, aangezien de HTC Desire Eye met zijn 13 megapixel-camera en groothoeklens nou eenmaal betere beelden kan maken dan veel andere HTC-toestellen.