, , ,

Het is zaterdagochtend 22 maart. Ik slaap normaal op zaterdag altijd lekker uit, dus deze zaterdagochtend is niet anders. Rond een uur of elf ga ik maar eens uit bed, en duik ik achter de PC. Een uurtje of twee later ploft er iets op de deurmat. Oh kijk, post voor mij! Ik maak het pakje open, en het blijkt de game Turning Point: Fall of Liberty te zijn (vanaf nu TP:FoL). Geïnteresseerd kijk ik naar het doosje, het blijkt een shooter te zijn in een alternatieve WOII setting. Dat belooft wat!

Alternatief zeg je? Ja inderdaad. In december 1931 werd Sir Winston Churchill in New York aangereden door een taxi. In het echt overleefde hij dit ongeluk en uiteindelijk heeft deze invloedrijke man de geallieerden in de tweede wereldoorlog een enorme moraalboost gegeven wat indirect resulteerde in een overwinning op Nazi-Duitsland. TP:FoL speelt zich af vanuit het oogpunt dat Churchill overleed aan zijn verwondingen veroorzaakt door het ongeluk en daardoor zijn beroemde speeches nooit heeft kunnen geven. Nazi-Duitsland verovert de halve wereld en de Verenigde Staten van Amerika zijn nu aan de beurt. Klinkt allemaal best interessant, het is in ieder geval weer een andere setting dan de meeste WOII shooters, die spelen zich allemaal in Europa, Azië of Afrika af.

Goed, even lunchen en dan maar eens installeren. Een lekkere omelet gaat er zeker wel in! Ik ga het spel installeren, hup de DVD in de lade, en de setup draaien. Het duurt even voordat hij klaar is, dus ik ga ondertussen maar even op de Xbox 360 gamen. Even een paar races rijden in Burnout Paradise.

De installatie is inmiddels afgerond. Mooi, kan ik meteen gaan spelen. Ik druk op de "Play" knop. Er gebeurt niets, tenminste, ik krijg een mooie splash-screen, maar verder niets. Vreemd… Misschien moet ik even opnieuw opstarten. Nou, dat helpt ook niet, het werkt nog steeds niet. Even kijken of mijn drivers wel up-to-date zijn. Videokaart: check, DirectX: oh, hier is onlangs een update van vrijgegeven, even updaten dan maar. Hmm, nog steeds niets… Dan maar even op internet zoeken of dit een bekend probleem is. Aha, het schijnt dat er meer mensen problemen hebben met het opstarten. Ik probeer de tips van andere mensen, maar helaas gebeurt er nog steeds niets.

Ik word hier een beetje moe van zeg.. Ik ga nog maar even wat racen op de Xbox 360. Om geluid te hebben tijdens het spelen moet ik m’n audioplugjes uit de PC halen en in de Xbox 360-kabel steken. Na weer wat gespeeld te hebben, probeer ik nog maar eens TP:FoL (na het voor de zoveelste keer opnieuw opgestart te hebben).

He! Hij doet het! Ik krijg intro’s en kom in het hoofdmenu. Hmm, dat is vreemd, ik hoor niets. Oh ja, de speakers hangen nog aan de Xbox 360. Even het spel afsluiten en de plugjes weer in mijn PC doen. Goed, nu nog een keer proberen, met geluid deze keer. En… het spel start weer niet op. Vreemd.. Zou het met de plugjes te maken hebben? Ik haal ze er weer uit, en ja hoor, het spel start op. Logisch. Ik bedenk een mogelijke oorzaak, en besluit de audio-drivers opnieuw te installeren. Dit heeft blijkbaar geholpen, want ik kan het spel eindelijk mét geluid spelen! En zo begint mijn avontuur bovenop een in aanbouw zijnde wolkenkrabber New York, waar ik in de huid kruip van bouwvakker Dan Carson.