, ,

Warhammer is een tabletop wargame uitgegeven door Games Workshop. Warhammer Fantasy battle, in welke setting deze game zich afspeelt, is in 1983 uitgebracht door Games Workshop.

Het principe van het kopen van miniaturen, deze opschilderen en die erna meeslepen naar je lokale Warhammer vereniging, om daar de legers van anderen compleet tot moes te slaan, is een hobby die door velen op deze aarde uitgeoefend wordt. Er zijn vele verschillende legers en eenheden om uit te kiezen, en spelers zijn vrij om te bepalen welke units wel of niet in het leger opgenomen kon worden, binnen bepaalde regels. Over deze regels zijn boeken vol geschreven. Er is een algemeen regelboek, waarin de basis regels uitgelegd zijn. Als je dit boek hebt gekocht en uitgelezen hebt, ben je er nog niet. Per leger is er ook nog een apart boek dat gekocht en gelezen moet worden voor de legerspecifieke regels en supplementen. Ook staat er, niet onbelangrijk, in welke units je op welke manier in je leger moet gebruiken.

Mocht je klaar zijn met het inlezen en starten met het kopen van je miniaturen en deze schilderen, dan ben je al snel een paar honderd euro kwijt voor je basisleger het op kan nemen tegen de miniaturen van andere spelers. Vaak is dit nog maar het begin en komen er nog vele miniaturen en terreinstukken bij.

Naast regels is er in de regelboeken van Warhammer, en nog in veel meer literatuur dat Games Workshop de verzamelnaam "the black libary" heeft gegeven, is er ook een gigantische schat aan informatie gemaakt over de wereld waarin Warhammer zich afspeelt. Deze Fluff (zoals het ook wel genoemd wordt) is een verzameling van verhalen en achtergrondartikelen waarin elk aspect van de wereld en haar helden wordt behandeld. Dit is vergelijkbaar met de informatie die beschikbaar is over Middel Aarde, waar het bekende In De Ban van De Ring zich afspeelt.

Door deze informatie tracht Mythic Entertainment, bekend van Dark Age of Camelot, de wereld na te bouwen in een MMORPG. De speler kan zoals bij elke MMORPG een karakter opbouwen, om zo een te worden met de gigantische wereld die Warhammer heet. Onderscheid Warhammer Online zich tussen Age of Conan en World of Warcraft of is het een dertien in een dozijn titel? Bas en Jeroen Langenberg (-ko- en JLKiller) pakken hun strijdbijlen uit het vet en zoeken het voor je uit.

Overigens bestaat er naast Warhammer Fantasy Battle ook Warhammer 40.000, een zelfde soort spel, wat zich afspeelt in de verre toekomst.