5min Devices

Review: Thrustmaster Ferrari F430

Thrustmaster F430 stuur

De Thrustmaster F430 heeft een diameter van 28 centimeter wat een zeer prettige diameter is bij het racen. Toevalligerwijs is het stuur hiermee net zo groot als zijn belager de Logitech Driving Force GT. Het rad is geheel rubberachtig. En ook al is de structuur op het gedeelte van 10 voor 2 een andere structuur dan de boven- en onderkant van het rad, het gevoel is hetzelfde. Bovenaan zien we nog een centreerstreep. Verder valt op aan het rad dat het erg dik is waardoor een goede houvast mogelijk is. Dit rubber zweet een klein beetje bij lang rijden, ondanks dat blijft de grip erg goed. De grip is sowieso tot nu toe de stevigste die ik gevoeld heb. Zoals op de foto vanaf de zijkant te zien is, zit ook bij deze Thrustmaster een naad in het stuur. Bij dit stuur heb je er gelukkig geen last van aangezien je handen niet erop rusten.

Review: Thrustmaster Ferrari F430

Op de voorkant van het stuur zien we een aantal knoppen. Bij beide duimen zitten twee knoppen, onderaan zien we twee knoppen, en verder zien we nog twee aparte knoppen aan de voorkant van het stuur. De ‘engine start’ knop is een 8-weg HAT switch. Het andere knopje is vijf-knoppen-in-��n, het is genaamd Manettino. Draai de knop naar het logo dat jij wilt, en druk hem in. De knop heeft trouwens twee standen. Een ‘manuele’ en een ‘automatische’. Op manueel kan je hem verschuiven naar de stand die jij wil en dan indrukken. Op automatisch wordt de knop al ‘ingedrukt’ bij het verschuiven. We zien dus eigenlijk 11 bruikbare knoppen aan de voorkant en een HAT-switch. Alle knoppen voelen goed aan behalve de HAT-switch. Naar de ene kant gaat het drukken zwaarder dan naar de andere kant. Voelt een beetje vreemd.
Op de foto zijn ook duidelijk de twee aluminium schakelflippers zichtbaar. De schakelflippers zijn van het soort ‘geweldig’. De weerstand die ze geven, het koude gevoel vroeg in de ochtend en de bereikbaarheid. Absoluut top!
Verder zien we in het hart van het stuur een kunststof centrum met het Ferrari-logo erin. het gedeelte waar de knoppen zitten is van aluminium.

De overige knoppen zijn niet geheel zichtbaar. Twee zitten op de achterkant aan weerszijden van het stuur net onder de schakelflippers. Verder zitten er nog twee bruikbare knoppen op de behuizing links en rechts achter het stuur.

Linksachter het stuur zien we bovendien nog een knop met een F erop. Deze knop zorgt ervoor dat de centreerveer uit- of aangaat. Deze centreerveer kan in sommige games handig zijn, maar in games met correcte force feedback wordt het stuur automatisch weer centraal geduwd. Rechtsachter het stuur zien we de schuifknop voor de automatische of manuele mode van de Manettino-knop.

In totaal komt dit stuur op zeventien bruikbare knoppen in-game. Dit aantal is zeer goed te noemen. verder zitten de knoppen redelijk ver van elkaar zodat het makkelijk onthouden is welke knop waarvoor dient.

Review: Thrustmaster Ferrari F430
De geprezen schakelflippers, en dikte van het rad duidelijk zichtbaar

De behuizing van dit stuur is dezelfde als die gebruikt is bij de Thrustmaster Ferrari GT Experience. Het grootste verschil erin is dat dit stuur een ‘duurder’ ogend logo van Thrustmaster bovenop heeft staan. De behuizing voelt goed en stevig aan. Er zijn geen vreemde kraakjes aanwezig, ook het stuur kraakt eveneens niet. Er zijn geen verticale bewegingen meer mogelijk.
De klem van dit stuur is, doordat de behuizing hetzelfde is, ook hetzelfde. Alleen is deze klem versterkt met metaal, en ook in het stuur is hiermee doorgegaan. Hierdoor is de zekerheid bij deze klem wel iets groter. De schroef is iets veranderd en lijkt bij dit stuur op de schroef van een werkbank. Je kan hem verschuiven zodat je er de meeste kracht op kan zetten. Verder wil ik nog aanhalen dat dit stuur is vast te zetten met twee bouten op een tafelblad. Hierdoor is het stuur niet meer makkelijk weg te halen, maar van een sterke fixatie ben je verzekerd.

De rotatie van dit stuur is een klein minpunt in deze prijsklasse. Slechts 270 graden, terwijl Logitech 900 graden biedt, net als in de toekomst Fanatec ook zal doen met het Carrera stuur. Voor vele mensen is 270 graden genoeg, en om eerlijk te zijn, in de meeste games is het genoeg.

Force Feedback en precisie


De force feedback van dit stuur is zeer subtiel en precies. Dankzij het riemmechanisme, in plaats van tandwielen voelt het stuur een stuk realistischer aan. Bij tandwielen voel je altijd wanneer er een volgend tandje komt. Bij het riemmechanisme voel je eigenlijk niks behalve de krachten die er horen te zijn. Een tweede grote voordeel van de riem is het lage geluidsniveau van het stuur. Sturen hoor je vrijwel niet, en voor de buren of slapende familieleden is dat wel zo prettig.
Bron:Techzine Redactie