, , , , , , , , , , , , , ,

Jonge meid Lara

Lang geleden, toen ik net op de middelbare school zat, kwam ik voor het eerst in aanraking met games. En ik weet nog goed, destijds heerste er een grote strijd tussen de twee platformgames Tomb Raider en Prince of Persia. Zelf koos ik altijd voor de Prince of Persia-games, maar deze serie kwam helaas ten einde en vervolgen bleken weinig meer met het originele verhaal te maken te hebben. Ook de Tomb Raider-serie stierf een stille dood, na nog een paar games die het vroege succes niet wisten te evenaren. De twee series waren de grondlegger van het platform-gamen, en mede dankzij dit soort titels kunnen wij nu spellen zoals Uncharted spelen.

Maar toen werd ik ineens verbaasd op de E3-gamebeurs, toen ik Lara Croft weer op een enorm plasmascherm tegenkwam. Ze was flink veranderd. De ooit zo moedige Lara was veranderd in een bang meisje dat ineens grote moeite had om een hert te vermoorden. Lara was niet ouder geworden, maar juist jonger. Deze Tomb Raider speelt zich dan ook af voor alle andere spellen uit de serie, en leert ons hoe Lara nu eigenlijk een echte Croft is geworden.

Het verhaal gaat dat Lara op zoek is naar een oude schat. Beetje cliché, maar dat hoort erbij. Ze komt echter in een enorme storm terecht en bevindt zich op het randje van de dood als ze als schipbreukeling aanspoelt op een verlaten eiland, tenminste dat denkt ze… Al snel wordt ze gevangengenomen door de inheemse bevolking en wordt ze gedwongen om zich snel aan de nieuwe situatie aan te passen. Ze leert jagen op dieren en moet voor het eerst in haar leven iemand neerschieten, iets wat ze niet zonder enige tranen weg te pinken doet. Al snel word je helemaal in het verhaal gezogen en krijg je het echte Tomb Raider-gevoel weer terug, nee, een beter gevoel zelfs!

Tomb Raider wordt uitgebracht voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. Voor deze review heb ik de PlayStation 3-versie van de game gebruikt. Deze kost op het moment ongeveer 48 euro. De Xbox 360-versie vind je voor een prijs van minimaal 47 euro en de PC-versie kost op het moment zo’n 30 euro.