, , , , , , , , , , , , , ,

Back to the island

Nadat je als schipbreukeling op het eiland terechtkomt wordt al snel een wapen in je handen geduwd, dat de laatste tijd wel erg in de mode is onder de ontwikkelaars. Ik heb het hier natuurlijk over de boog. Het is één van de wapens die in dit spel vooral gebruikt wordt om fluitsterstille aanvallen mee uit te voeren. Daarnaast krijg je ook nog de beschikking over een pistool, shotgun en machine geweer, die je, door middel van materialen die je onderweg tegenkomt, kan verbeteren. Nu komt dit spel al snel over als een shooter, maar je bent in het algemeen veel meer bezig met het verkennen van het eiland door tombes te onderzoeken, materialen te verzamelen en progressie te boeken in het hoofdverhaal.

Als je echter een keer in een vuurgevecht terechtkomt, dan kent het spel een automatisch cover-systeem waar heel goed over na is gedacht. Lara gaat vanzelf bukken als ze achter een muurtje langsloopt, en ben je nog niet gespot door de vijanden, dan kan je zelfs een “stealth kill” uitvoeren.

Voor elke uitgeschakelde vijand krijg je experience points waarmee je vaardigheidspunten kan vrijspelen. Zo kan je op den duur vijanden met de hand aanvallen, pijlen in iemands been steken, meer munitie meedragen en nog veel meer.

Tijdens je reis over het afgelegen eiland, vind je steeds meer voorwerpen voor je uitrusting. Zo zal je een fakkel krijgen voor de donkere grotten, een bijl om muren te beklimmen, een touw voor je pijlen om bepaalde voorwerpen om te trekken en nog meer van dat soort technische snufjes. Het leuke hiervan is dat je in sommige gebieden een bepaalde uitrusting nodig hebt om van A naar B te komen, maar deze simpelweg nog niet tot je beschikking hebt. Kom je later in het verhaal het benodigde voorwerp tegen, dan kan je via de [/i]snel reizen[/i]-optie nieuwe gebieden onderzoeken. Hierbij behoren ook de tombes, maar verwacht hierbij geen immens grote grotten zoals in Skyrim, maar meer een zijtak in het hoofdverhaal om wat extra materialen te vinden.

Het hoofdverhaal is waar het toch allemaal om draait en is ook erg leuk en verrassend in elkaar gezet. Vooral momenten zoals wanneer Lara op een gebroken raam ligt, met een enorme afgrond onder haar, terwijl ze heel voorzichtig een parachute die voor haar hangt probeert te pakken, zorgen voor de spanning in dit spel. Ook over de lengte van het verhaal valt niet te klagen, je bent namelijk al gauw meer dan tien uur bezig met de campaign en als je de uitgebreide rondleiding neemt, zit je al gauw boven de vijftien uur.