, , , , , , , , , , , , , ,

Lara versus de rest

Nadat je de singleplayer zat bent, kan je nog een lekker potje multiplayer spelen. Zoals bij vele van dit soort spellen, is het tegenwoordig een must om als ontwikkelaar een online gedeelte in een spel te hebben, zodat ze zich beter kunnen meten met de concurrentie op de markt. Tomb Raider is één van deze spellen waarbij de multiplayer eigenlijk overbodig is. Maar dit betekent niet direct dat de multiplayer van deze game slecht is.

In essentie is het heel simpel opgezet en deed het me sterk denken aan de multiplayer van Uncharted, die nog steeds redelijk populair is. Het probleem bij Tomb Raider is dat er te weinig snelheid in het spel zit. Hiermee bedoel ik dat het lopen tergend traag gaat en heel erg irritant is, vooral als je je snel uit de voeten moet maken. Ook kan je mensen niet makkelijk met een melee-aanval te lijf gaan, maar moet je een rennende rush aanval inzetten om iemand met de hand om te leggen. Daarnaast gaat het klimmen niet al te snel, wat ervoor zorgt dat je heel makkelijk neergeschoten kan worden als je aan een paal of richel hangt. Ik mis dus echt de snelheid, die ik bij Uncharted gewend ben.

Aan de andere kant hebben de ontwikkelaars ook wel wat leuks bedacht. Zo kan je vallen die verspreid zijn over de hele map activeren, waarmee je dan weer vijanden kan verslaan, of ze juist in een lastige positie brengen, door ze op hun kop op te laten hangen. Leuk bedacht, maar op den duur weet iedereen waar deze vallen zich bevinden en zullen ze zich wel twee keer bedenken, voordat ze eroverheen lopen.

Verder is de multiplayer erg simpel en eenvoudig opgezet. Net zoals in de singleplayer heb je een shotgun, pistool en een paar machinegeweren waaruit je kan kiezen, maar dan houdt het ook wel op. Deze wapens zijn dan weer te verbeteren door middel van materialen die je verdient door online potjes te voltooien, maar verwacht ook hier niet teveel van. Daarnaast kent het spel nog een paar standaard perks, waar je het dan mee moet doen in de vier verschillende gamemodes, waar onder andere de deathmatch, team deathmatch en een afleiding van Capture the Flag in voor komen.

Hoewel het wel grappig is om even te spelen, zal ook deze multiplayervariant niet erg populair worden onder het gamend publiek. Alleen de echte Tomb Raider-fans zullen doorgaan totdat ze level zestig hebben bereikt en dus met Lara kunnen spelen, maar de rest zal liever nog een keer de singleplayer doorspelen, omdat deze gewoon vele malen interessanter is.