Een van de meest succesvolle en exclusieve spellen voor de Xbox 360 is toch wel de Gears of War-serie. Het is ook deze serie die samen met Halo de Xbox 360 deels heeft grootgebracht. Het eerste deel van Gears of War kwam uit in 2006 tegelijk met de destijds gloednieuwe console van Microsoft. Voor vele mensen was dit spel de reden dat ze deze krachtige console aanschaften.

Het verhaal van Gears of War (GOW) vindt plaats in de toekomst. De bewoners van de planeet Sera komen in contact met de mensachtige wezens genaamd de Locust. Deze "monsters" komen tevoorschijn uit bepaalde gaten in de grond die ‘emergence holes’ worden genoemd. Op Emergence Day ( E-day) komen de Locust onder alle grote steden vandaan en vallen deze de mensen aan. Deze bewoners vluchten vervolgens naar het Jacinto Plateau waar ze hopen veilig te zijn voor de toekomstige aanvallen van de Locust. Omdat er te weinig mensen zijn, worden zelfs ex-gevangenen gebruikt om de Locust aan te vallen. Een van deze gevangenen is Marcus Fenix. Samen met zijn team probeert hij zo goed als hij kan de Locust uit te schakelen en de planeet Sera weer bewoonbaar te maken. Marcus weet de Locust te vernietigen door het ondergrondse gangenstelsel vol te laten lopen met water aan het einde van deel 2, tenminste dat denkt hij…..

In GoW 3 speel je wederom met Marcus Fenix. Ditmaal begint het spel op de COG-basis waar op dat moment nog iedereen een rustig leven leidt. Marcus droomt over hoe zijn vader is omgekomen door de Locust en Dom heeft een groentetuin waar hij allerlei gewassen kweekt, zodat iedereen op de basis iets te eten heeft. Plotseling wordt de basis aangevallen door de Lambent Locust en moet Marcus, met zijn team, dit gespuis weer ten gronde werken.

Naarmate het spel vordert, kom je er al snel achter dat Marcus’ vader nog leeft. De vader van Marcus is een belangrijk man en daarom gaat Marcus ook direct op zoek naar zijn vader. Tijdens deze zoektocht ontdekt je dat de Locust zich op een afgelegen plek hebben verstopt en voordat je het weet zit je weer in de heftige vuurgevechten waar Gears of War bekend om staat.

Met Gears of War 3 komt er een einde aan de succesvolle trilogie van Epic Games. Of er nog een vervolg komt met nieuwe hoofdpersonen weet nog niemand, maar de geruchten over een vierde deel zijn er al wel.