Inmiddels zijn we aangekomen bij de volgende router in onze vergelijking. In deze review staat de Linksys EA2700 centraal, een product van het grote Cisco. Uiteraard onderwerpen we deze router weer aan onze nieuwe prestatietests, waarbij zowel de 2,4 GHz- als 5 GHz-band tot het maximale wordt belast.

Ook dit is een zogenaamde dualband-router, wat betekent dat het apparaat een netwerksignaal uitzendt op zowel de 2,4 GHz-band als de 5 GHz-band. Met deze netwerken kan naar wens ook apart worden verbonden. In de meeste gevallen is de 5 GHz-band de snellere van de twee en heeft deze ook een beter bereik. Dit is iets wat we als het goed is ook gaan terugzien in onze tests.

Dit is waarschijnlijk wel de laatste serie van Linksys-routers van de hand van Cisco. Het bedrijf heeft de Linksys-divisie verkocht aan concurrent Belkin. Cisco gaat dus volledig afscheid nemen van de consumentenmarkt en zich weer volledig op de zakelijke markt focussen. In de toekomst zal Linksys dus waarschijnlijk onder het label Belkin worden uitgebracht.

Deze router is echter nog van de hand van Cisco en zo behandelen we deze dan ook. De Linksys EA2700 wordt geleverd in een mooie blauwe doos. Aan de binnenkant vinden we de router, een stroomadapter, netwerkkabel, installatiehandleiding en een CD. Bij deze router dus geen standaard om deze rechtop te zetten, deze router kan alleen plat op zijn ‘buik’ liggen, er zijn ook geen voorgegoten gaten om de router aan op te hangen, in de meterkast bijvoorbeeld.

De router is op dit moment in onze prijsvergelijker voor een prijs vanaf 72,95 euro te krijgen. Een stuk goedkoper dan de vergelijkbare Netgear-router. Het zal interessant zijn om te zien of deze router zijn prijs ook waard is en dezelfde kwaliteit kan bieden als de concurrentie.