App Annie is de afgelopen jaren uitgegroeid tot de partij voor statistieken rond apps. Zowel Apple als Google gebruiken de statistieken met grote regelmaat, ook publiekelijk om de verschillen met elkaars platform te kunnen duiden. App Annie werkt op dit moment met 500 mensen vanuit 15 verschillende locaties wereldwijd. Het bedrijf is begonnen in Beijing en heeft nu een hoofdkantoor in San Francisco.“Het gaat niet om de technische aspecten van een app, maar om de business”
Interview App Annie: App-economy groeit explosief, apps zijn populairder dan ooit
Recent gingen we op bezoek bij App Annie, voor een interview met CEO Bertrand Schmitt. App Annie verzamelt statistieken over apps en knoopt deze intelligent aan elkaar. Dit maakt het mogelijk voor bedrijven om betere beslissingen te nemen over hoe ze hun apps inzetten en hoe ze er bijvoorbeeld beter geld mee kunnen verdienen. Het doel van App Annie is dus vooral om de zakelijke beslissingen rond apps te verbeteren, niet zozeer het verbeteren van bijvoorbeeld de gebruikservaring.
App Annie is een bedrijf dat in de Fortune 500 aardig wat klanten heeft. Bedrijven als Amazon, Apple, Airfrance, Coca-Cola, Google, HP, Samsung maar ook Zalando behoren allemaal tot het klantenbestand. Zij kopen data in bij App Annie om analyses te doen rond hun apps en betere zakelijke beslissingen te maken.
De meeste IT’ers denken nu waarschijnlijk meteen dat daar een dikke SDK achter hangt die deze bedrijven in hun apps moeten hangen. Dat dachten wij in ieder geval wel. Niets is echter minder waar. App Annie maakt namelijk geen directe koppeling met de apps van bedrijven, maar in plaats daarvan verbindt het met bestaande diensten en haalt het daar de data op.
Veel bedrijven kiezen er bijvoorbeeld voor om hun app-statistieken bij te laten houden door Google Analytics. Met die dienst heeft App Annie een koppeling zodat het die data kan inladen. Dat geldt ook voor menig advertentiedienst en servers en natuurlijk de applicatiewinkels, de App Store en Google Play. Er zijn natuurlijk nog veel meer koppelingen, maar het is niet bijster relevant om deze hier allemaal op te noemen. Het is in ieder geval duidelijk hoe App Annie aan zijn data komt.
De CEO van App Annie, Betrand Schmitt benadrukt in ons gesprek nog maar eens dat het niet gaat om de technische aspecten van een app, maar om de businessmodellen.