3min

App Annie geeft inzicht in explosief groeiende app-markt

Een bedrijf als App Annie heeft meer statistieken dan wij kunnen bedenken en dat betekent ook dat ze een inkijkje kunnen bieden in hoe wij met zijn allen apps gebruiken.

Dus een paar vragen:

  • Hoeveel verschillende apps gebruiken we gemiddeld per maand?
  • Hoeveel uur per dag gebruiken we apps op onze smartphone?
  • Gebruiken we meer apps of meer de mobiele browser?
  • Hoeveel miljard dollar gaat er om in de App Stores?

Denk hier even over na, dan gaan we zo die vragen beantwoorden. We hebben Schmitt namelijk ook wat kritische vragen gesteld. Wij merken namelijk dat in bepaalde sectoren het aantal apps juist terug aan het lopen is. Veel kleinere uitgevers, maar soms ook grote, kiezen er bijvoorbeeld voor hun app te schrappen. De kosten zijn te hoog, de commerciële mogelijkheden te beperkt en het kost heel veel tijd. Schmitt zegt hierover dat hij begrijpt dat in sommige takken de apps wat minder populair zijn geworden, maar hij denkt dat volhouden beter is dan opgeven.

Uiteindelijk zijn app-gebruikers veel loyaler dan bezoekers via de browser volgens hem. App-gebruikers voelen zich meer verbonden en zijn makkelijker te benaderen, bijvoorbeeld via een push notificatie. Dat is met een webgebruiker een stuk lastiger. Ook voor veel e-commerce bedrijven is het hebben van een app vaak een dure hobby. Een partij als Zalando kan het makkelijk betalen, die hebben honderden ontwikkelaars in dienst, maar voor een kleinere webwinkel is het echt een uitdaging. In alle andere markten ziet App Annie een grote stijging in het gebruik van apps.

Om terug te komen op ons gemiddelde gebruik. Inmiddels gebruiken we gemiddeld per maand 35 unieke apps. We zitten in Nederland zo’n twee uur per dag naar een app te staren en dat doen we voor 85 procent op smartphones. De andere 15 procent is voornamelijk op een tablet. Als we kijken naar app-gebruik en de mobiele browser, dan scoort de mobiele browser met 15 procent redelijk laag. Voor degene die nu denkt dat 60 procent van de app-tijd naar bijvoorbeeld Facebook of WhatsApp gaat die heeft het mis. Volgens App Annie is er geen enkele app die meer dan 20 procent van de tijd wordt gebruikt.

De App Stores zijn op dit moment goed voor 62 miljard dollar per jaar aan omzet. App Annie voorspelt dat dit minimaal 139 miljard dollar gaat zijn in 2021, ruim een verdubbeling dus. Ook het gebruik van apps op onze smartphone zal niet dalen, in 2021 staren we 3,5 uur per dag naar apps. In Zuid-Korea, wat redelijk voorop loopt op dit gebied, gebruiken mensen al zo’n 3 uur per dag apps. Reden dat Zuid-Korea voorop loopt is vanwege de goede mobiele en vaste netwerken. Iedereen beschikt daar over een snelle internetverbinding en dat zorgt ervoor dat je ook actiever wordt op je mobiele apparaat.

Ook het adverteren in apps gaat een grote vlucht nemen volgens App Annie. Ze verwachten dat dit in 2021 zal zijn verdrievoudigd. Shoppen via mobiele apps staat bij veel partijen nog in de kinderschoenen, maar in 2021 niet meer. Dit zal verzesvoudigen van 1,1 biljoen dollar naar 6 biljoen dollar.

Dit zijn een hoop statistieken en prognoses die App Annie op basis van hun data heeft gemaakt. Op de vraag hoe accuraat de statistieken zijn zegt Schmitt: “We doen dit al jaren en meestal zitten we er nog onder en is de groei nog groter en nog sneller dan we hadden verwacht. We zijn wel de meest accurate partij in de markt.”

Verliezers; desktop, mobiele browser en televisie

Als we met zijn allen meer apps gaan consumeren dan betekent dit dat we ergens anders minder tijd voor hebben. Schmitt denkt dat de grootste verliezer de televisie gaat zijn. We hebben in Europa enorm veel zenders en keuzemogelijkheid en hij verwacht een flinke consolidatie, waarbij zenders verdwijnen of worden overgenomen door concurrenten. We bekijken onze televisiecontent nu al veel on-demand of stappen over op diensten als Amazon Prime en Netflix. De televisie zit echt in de hoek waar de klappen vallen.

Daarnaast denkt App Annie dat het internetverkeer via een desktop computer ook nog wat zal verliezen, net als de mobiele browser. Bedrijven kunnen nu eenmaal betere ervaringen bieden via een mobiele app dan via een mobiele browser. Zeker met opkomende technologieën als augmented en virtual reality.