2min

Het ontwikkelen van apps is niet zo lucratief als sommige mensen weleens denken. Slechts 1 op de 10.000 apps zal de komende jaren winst maken voor de ontwikkelaar, meldt Gartner. Dit heeft onder andere te maken met de hoeveelheid apps waaruit mensen kunnen kiezen.

Het ontwikkelen van een winstgevende app lijkt af en toe erg makkelijk. Onderzoek van Gartner wijst er echter op dat dit in de praktijk tegen zou kunnen vallen. Het onderzoek wijst namelijk uit dat slechts 1 op de 10.000 apps ervoor zal zorgen dat de ervoor verantwoordelijke ontwikkelaar eraan verdient.

Een belangrijke reden hiervoor is dat zowel Apple’s App Store als Google’s Play Store meer dan een miljoen apps ter download aanbieden. Door de grote hoeveelheid apps die beschikbaar zijn, hebben gebruikers geen tijd en/of zin om alle apps door te kijken. Dit betekent dat alleen apps die aangeraden worden via sociale netwerken, de applicatiewinkels zelf en vrienden veel gedownload worden en daardoor winstgevend zijn.

Mogelijk is dit echter een beter resultaat dan je in eerste instantie zou verwachten. Belangrijke reden hiervoor is dat er een hoop apps beschikbaar zijn die niet direct bedoeld zijn om op zichzelf geld te verdienen. Voorbeelden hiervan zijn apps die mensen zover moeten krijgen om producten bij bedrijven af te nemen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een online catalogus of spellen die gratis te downloaden zijn, maar waarvoor vervolgens geld betaald moet worden om zaken vrij te spelen.

Door de hoeveelheid apps die worden uitgebracht zouden mensen kunnen denken dat het ontwikkelen ervan zeer lucratief is. Het grootste gedeelte van de apps zal echter nooit direct voor omzet zorgen en is ontwikkeld om bekendheid van een merk te creëren, of gewoon voor de lol.

Gartner voorspelt dat de concurrentie in de toekomst alleen maar groter zal worden. in 2017 verwacht het onderzoeksbureau dat 94,5 procent van de apps gratis zal zijn. Hierdoor zal er steeds behoefte zijn aan nieuwe manieren om geld te verdienen aan een app.