Recent waren we te gast op Atlassian Team’24 Europe, het Europese event van het Australische softwarebedrijf achter Confluence en Jira. Met 300.000 klanten, waarvan 120.000 in EMEA heeft het bedrijf weinig te klagen. Veel organisaties gebruiken al Atlassian-producten, maar het bedrijf wil meer. Onder meer de zakelijk gebruiker naar Jira halen. Ook speelt Rovo AI een belangrijke rol.
Even in het kort een duiding van het portfolio van Atlassian, de naam Atlassian zegt mogelijk niet iedereen iets, terwijl Confluence of Jira wel bekend zijn.
Wat is Confluence?
Atlassian omschrijft Confluence als een Team workspace, een plek waar kennis, documenten en projecten samenkomen en waar medewerkers samen kunnen werken. Hiermee kun je als team documentatie vastleggen, of het nou gaat om bedrijfsbeleid, een marketingplan, de tone of voice of de salesstrategie. Er worden projectmatig documenten aangemaakt die helpen om projecten van begin tot eind te managen en af te ronden, of om kennis binnen de organisatie op peil te houden.
Wat is Jira?
Jira is van oorsprong een echte development tool. Een tool waarin ontwikkelaars het proces van software-ontwikkeling bijhouden. Of het nou gaat om het beheren en oplossen van bugs, het doen van development sprints, het beheren van broncode of het uitvoeren van pull requests. Alle facetten van software-ontwikkeling worden bijgehouden in Jira.
In de meeste enterprise-organisaties maken ze gebruik van Jira om de softwareontwikkeling in goede banen te leiden.
Wat is het nieuwe Jira?
Tijdens Atlassian Team’24 Europe stond het bedrijf stil bij het nieuwe Jira zoals ze het zelf noemen. Ze hebben Jira namelijk aangepast om het geschikt te maken voor meerdere doelgroepen. Ze willen niet enkel ontwikkelaars aanspreken, maar ook zakelijke gebruikers. Denk aan marketeers, HR-specialisten en juristen. Niet langer maak je nu per definitie een ‘issue’ (probleem) aan, maar kun je ook een task (taak) aanmaken. Verder is Jira visueel moderner en aantrekkelijker gemaakt.
Zo heeft Atlassian flink afgekeken bij Trello, een product dat ook eigendom is van Atlassian, maar wat ze zelf omschrijven als een ‘persoonlijke productiviteitsoplossing’. In de basis lijken Trello en Jira op elkaar als je de basale functionalteit en processen heel erg plat slaat. Natuurlijk is Jira veel uitgebreider, maar voor de nieuwe gebruikerservaring is goed afgekeken bij Trello. Daar wordt al sinds jaar en dag gewerkt met achtergrondafbeeldingen, iets wat nu ook in Jira is toegevoegd. Daarnaast is er een zeer overzichtelijk menu gekomen aan de linkerkant van het scherm. Tot slot gaat Atlassian een grote hoeveelheid templates toevoegen om verschillende soorten projecten en type medewerkers te ondersteunen. Ben je een event aan organiseren, een marketingplan aan het maken, of is er een juridisch project wat nader uitgewerkt moet worden? Voor elk van deze zaken is er een aparte template met op maat gemaakte overzichten, formulieren en weergaves.
In de basis en onder de motorkap blijft het allemaal Jira. Als je het helemaal plat slaat is het gewoon een spreadsheet met meer geavanceerde functies en verschillende weergaven.
Atlassian cloudplatform voor Confluence en Jira
We hebben begrepen dat onder Confluence en Jira hetzelfde cloudplatform zit. Beide oplossingen draaien op dezelfde stack en zijn volledig met elkaar geïntegreerd. Het doel van Atlassian is om de wereld van de technische gebruikers, de ontwikkelaar, dichterbij de zakelijke gebruikers te brengen.
Doordat alle groepen gebruikmaken van hetzelfde platform, kunnen ze ook toegang krijgen tot elkaars data en op die manier meer inzichten verzamelen. Een nobel doel, want in veel enterprise-organisaties proberen ze al jaren de verschillende gebruikerssilo’s te slopen. Dat is echter niet eenvoudig, omdat veel oplossingen niet op die manier zijn ontworpen, maar ook omdat die doelgroepen niet dezelfde taal spreken. Daarnaast hangt er vaak een per-user licentiemodel aan, waardoor niet het hele bedrijf maar slechts de mensen die het echt nodig hebben een licentie krijgen.
Atlassian geeft als antwoord op onze vragen dat het zijn oplossingen dermate scherp heeft geprijsd, dat klanten hun hele organisatie toegang kunnen geven tot Atlassian-producten. Uiteraard wel met verschillende rollen en rechten voor wat betreft de toegang tot de data. Niet geheel onbelangrijk.
Atlassian Focus
Om de samenwerking en integratie tussen zakelijke en technische doelgroepen kracht bij te zetten, is niet enkel Jira vernieuwd. Er zijn ook oplossingen toegevoegd aan het portfolio. Een voorbeeld hiervan is Atlassian Focus een oplossing voor enterprise strategy and planning. Binnen Atlassian Focus kan door het management de status van bepaalde projecten worden bijgehouden. Atlassian Focus integreert volledig met Confluence en Jira. Zowel tickets, tasks als Confluence-documents kunnen deel uitmaken van Focus. Het mooie van Focus is dat het management op hoog niveau overzicht kan houden op alle onderliggende projecten.
Ook wordt het hiermee makkelijker om verschillende gebruikersgroepen samen te brengen in één enkel project. Als je een mobiele app gaat ontwikkelen, dan heb je het IT-team nodig om de infrastructuur te faciliteren, het development team om de app te bouwen, designers om het te ontwerpen, marketing om het in de markt te zetten en de doelgroep te bepalen, maar ook legal om ervoor te zorgen dat de applicatie compliant is met de laatste regelgeving.
Al die groepen kun je koppelen aan één enkel project dat vanuit Atlassian Focus te managen is.
Rovo AI is krachtig, houdt human in the loop, maar niet autonoom
AI-features spelen een steeds grotere rol op SaaS-platformen, dat is bij Atlassian niet anders. Tijdens de conferentie van deze week is de algemene beschikbaarheid van Rovo AI bekendgemaakt.
Van een grote casus in Jira kun je eenvoudig een document laten maken. Of van een document met een projectplan kun je andersom allemaal losse taken in Jira laten aanmaken voor de verschillende doelgroepen.
Eenvoudige Jira-tickets kun je afvangen en automatisch laten afhandelen via de Rovo AI Agents. Dat geldt ook voor andere repetitieve taken waar medewerkers tegenaan lopen.
Wel zien we nog een groot verschil tussen de AI Agents van Rovo en van andere SaaS-leveranciers. Waar anderen proberen om AI-agents volledig autonoom te maken met een uitgebreide reasoning engine, kiest Atlassian ervoor om altijd een ‘human in the loop’ te houden.
Dat betekent dat de AI-agents in onze optiek meer gezien moeten worden als intelligente workflows, waarbij exact is vastgelegd in welke situatie die mag worden uitgevoerd. Terwijl sommige andere SaaS-oplossingen hun AI laten bepalen wanneer het AI-agents wil inzetten. Daar zit minder menselijke controle op.
Technisch gezien zou je kunnen zeggen dat Atlassian net iets minder ver is met zijn AI, maar aan de andere kant kun je ook stellen dat met deze doelgroepen en acties het juist belangrijk is om een mens in the loop te houden. Het gaat tenslotte vooral om interne werkzaamheden en business development. Autonomie is dan niet altijd wenselijk.
Rovo Chat en Search
Om de adoptie van Rovo AI te verhogen, heeft Atlassian ervoor gekozen om deze beschikbaar te maken als een chatassistent in alle producten. Daarnaast is er een browserplugin ontwikkeld, zodat Atlassian-klanten op elk moment en op elke webpagina de assistent kunnen aanroepen.
Daarnaast heeft het een interne zoekmachine ontwikkeld die in staat is verschillende SaaS-oplossingen en documenten te doorzoeken. Zodat er bijvoorbeeld ook vragen over bedrijfsbeleid gesteld kunnen worden. De integratie met externe SaaS-tools is nog beperkt. Tijdens het Team’24 event liepen we tegen een partner aan die druk bezig was met het ontwikkelen van een Workday-integratie. Zodat men straks ook data uit Workday kan doorzoeken.
Conclusie
Atlassian werkt naar een toekomst waarbij alle zakelijke doelgroepen straks gebruik kunnen maken van Jira en Confluence. In onze optiek zou het beter zijn als het bedrijf op termijn met één licentiemodel komt voor beide producten, in plaats van twee aparte licenties. Dan weet je zeker dat gebruikers echt overal bij kunnen. Het is een bekend probleem dat organisaties nu niet voor alle werknemers licenties afnemen voor SaaS-oplossingen om de kosten te drukken. Sommige doelgroepen hebben niet echt toegang nodig is dan de motivatie. Ondanks dat Atlassian denkt dat ze scherp genoeg geprijsd zijn om dat te voorkomen, hebben wij daar onze twijfels bij.
Een andere uitdaging zal zijn om zakelijke gebruikers goed te laten landen op Jira, het imago is uiteindelijk dat van een development tool. De nieuwe interface en templates gaan daarbij zeker helpen.
Op het gebied van AI zijn hele bewuste keuzes gemaakt en zet het bedrijf met Rovo AI grote stappen. Gebruikers van Jira en Confluence kunnen veel tijd besparen door actief gebruik te maken van Rovo AI, daar ligt zeker een grote meerwaarde. Het feit dat men kiest om een human-in-the-loop te houden op dit moment, is goed te verklaren. Het gebrek aan volledige autonomie is dan ook niet echt een probleem.
Al met al heeft Atlassian een duidelijke visie voor de toekomst die zijn vruchten moet gaan afwerpen.