2min

De digitalisering van de financiële sector is in volle gang: van betalen met de smartphone tot bitcoin-transacties. Daarbij worden financiële diensten vaker aangeboden door nieuwe spelers, zoals online banken (zonder kantoren, ook wel neo banks) en online leenplatformen. Daarbij groeit de rol van Big Tech, als Google en Facebook, in de financiële wereldZij maken gebruik van verzamelde data en een groot netwerk om wereldwijd financiële producten en diensten aan te bieden.

Om de concurrentiestrijd weerstand te bieden moeten traditionele partijen, zoals banken en verzekeraars, innoveren en tijdig de omslag maken naar zowel een snelle als efficiënte dienstverlening. De veranderingen in de sector vragen dan ook om nieuwe skills van werknemers. Volgens 94 procent van de financiële professionals is bijscholing een randvoorwaarde om in de sector te kunnen blijven werken.

Data-analfabeten

Organisaties in de financiële dienstverlening en het bankwezen hebben grote moeite om te concurreren met organisaties die gebruikmaken van geïntegreerde informatiesystemen. Echter is het simpelweg beschikbaar stellen van data aan werknemers niet voldoende. Slechts 14 procent van de werknemers wereldwijd in de sector heeft vertrouwen in hun eigen capaciteiten om data te lezen, te analyseren, ermee te werken en te communiceren. Een data-savvy werknemer wordt in de praktijk wel steeds vaker verwacht. Het overgrote deel (85%) van de leidinggevenden in de financiële en bancaire sector is van mening dat mensen zonder de vaardigheid datageletterdheid het risico lopen achter te blijven in de toekomstige werkomgeving. Zowel leidinggevenden als werknemers zien datageletterdheid als belangrijkste vaardigheid in de sector voor 2030.

Realistische verwachting

In de financiële sector zijn de verwachtingen op het gebied van datageletterdheid hooggespannen. C-level beslissers binnen de sector verwachten namelijk dat hun werknemers kunnen uitleggen hoe bedrijfsbeslissingen zijn onderbouwd met data. Slechts een fractie van de werknemers vindt dat ze daadwerkelijk over deze capaciteit beschikken. Er bestaat dus een kloof tussen de verwachting en de realiteit. Het aanbieden van training en bijscholing helpt om de kloof te dichten. In de praktijk zien we echter dat slechts een fractie van de leidinggevenden in de financiële en bancaire sector training of bijscholing aanbiedt.

Datageletterdheid is niet een leuk hebbedingetje, het is noodzaak en leidinggevenden moeten zich hier bewust van zijn. Zakelijke beslissingen moeten gebaseerd worden op beschikbare data. Met als doel concurrentievoordeel te behalen en in veel gevallen zelfs om in leven te blijven in het onzekere economische klimaat waarin we ons bevinden. Werkgevers moeten hun personeel ondersteunen naarmate de werkplek meer datagestuurd wordt door te investeren in hun opleiding, zodat ze zich zeker voelen bij het lezen en gebruiken van data in hun werkzaamheden. Dit zal hen in staat stellen op gegevens gebaseerde zakelijke beslissingen met nauwkeurigheid te nemen.

Dit is een ingezonden bijdrage van Qlik. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.