De Nederlandse app ontwikkelaar DTT verwacht grote dingen van VoNo, een app voor het maken van spraaknotities. De app is inmiddels al miljoenen keren gebruikt en DTT is klaar om de wereld ermee te veroveren.
Gedachten of ideeën kunnen op elk moment opkomen. Vaak heb je precies op dat moment niet de mogelijkheid om die ideeën ergens op te schrijven. Het gevolg is dat je besluit dat later te doen, maar dan ben je het vaak genoeg alweer vergeten. Als je er wel aan toekomt om het te noteren en naar jezelf te mailen, moet je eerst een heel aantal stappen doorlopen. App developer dacht; dat moet slimmer kunnen.
Snel gedachten vastleggen
VoNo is een app waarmee het eenvoudig wordt om deze spontane gedachten of ideeën snel vast te leggen. De app heeft vier functies om ideeën snel om te zetten tot een e-mail. Deze zijn Voice to Text, Voice Memo, Text Memo en Photo Memo. De eerste van deze functies zet je spraak om in een tekst, waarbij de tekst vervolgens direct naar jouw e-mailadres gestuurd kan worden. Met Voice Memo wordt je spraakbericht niet omgezet in tekst, maar wordt het geluidsbestand naar je e-mailadres doorgestuurd. Text Memo is een snelle manier om een gedachte uit te tikken en met Photo Memo kun je snel een foto maken en die naar jezelf mailen.
Wanneer je de VoNo-app opent op je telefoon of smartwatch, begint hij automatisch je stem op te nemen, zodat er zo min mogelijk stappen tussen je gedachtekronkel en het vastleggen ervan zitten. De berichten hoeven overigens niet alleen naar jezelf gestuurd te worden; het is ook mogelijk om extra contactpersonen toe te voegen, zodat je je memo’s eenvoudig met collega’s of familie kunt delen.
Nederlandse start-up
DTT, een afkorting van Doing Things Together, is een in Amsterdam gevestigde ontwikkelaar van apps. Het bedrijf is in 2010 opgericht en wordt door vele grote bedrijven ingehuurd om apps te bouwen. De partners bestaan onder andere uit de Rijksoverheid, Greenpeace, Randstad, I amsterdam, Philips, ING, Rabobank en KPMG. VoNo is volledig uit initiatief van DTT ontstaan, met het doel om een nieuw probleem op te lossen.
Verbeteringen voor conversie
Momenteel wordt de app gebruikt in meer dan 100 landen en zijn er sinds de app in 2019 uitkwam, al meer dan 2 miljoen memo’s met de app opgeslagen. Dat betekent echter niet dat het bedrijf stil kan blijven staan. Het bedrijf wil meer gebruikers overtuigen van de app, maar ook meer waardevolle features toevoegen. Zo worden er ook betaalde functionaliteiten toegevoegd. Aan de hand van a/b-tests en data-driven development probeert het bedrijf op allerlei manieren deze conversie te verbeteren. Deze verbeteringen lopen uiteen van het zichtbaarder maken van het app-icoontje in het zoekoverzicht van Google Play tot mensen beter verleiden de app te downloaden wanneer ze eenmaal op de pagina van de app terechtgekomen zijn.
Deze conversieoptimalisaties zijn inmiddels al doorgevoerd, nu wil DTT zich gaan richten op betaalde promotie. Deze promotie-acties moeten in het tweede kwartaal van 2021 beginnen. Zo hoopt DTT met zijn innovatieve app zijn stempel te drukken in onder meer de zakelijke markt. VoNo is beschikbaar in de App Store voor iPhones en de Google Play Store voor Android-toestellen. Standaard is de app gratis, maar voor 92 cent per maand krijgen gebruikers oneindige opslag van memo’s en toegang tot support, ook verdwijnen dan de advertenties.