Korte theorie over koeling

Zoals al duidelijk is, de herrie wordt voornamelijk veroorzaakt door de koeling van de verschillende onderdelen. Koeling wordt bereikt door lucht over de warme onderdelen te laten stromen. Dit gaat bij de grotere hittebron gepaard met een zogenaamd koellichaam, een goed warmtegeleidend stuk metaal met een zo groot mogelijke oppervlakte, om zoveel mogelijk te profiteren van de luchtverplaatsing. Tenminste, in de ideale praktijk. Grote koellichamen zijn lastiger te vervaardigen dan kleine en zodoende wil een fabrikant nogal eens een wat kleiner koellichaam toepassen om vervolgens het verlies te compenseren met een wat meer luchtverplaatsende ventilator. En meer luchtverplaatsing betekent in dit geval ook: meer geluid.

Daarmee zijn we direct bij een stukje theorie aangekomen. Een koellichaam heeft lucht nodig om af te koelen, en oppervlakte om de lucht op te vangen. Hoe groter het oppervlak des te minder lucht er nodig is om tot eenzelfde koelprestatie te komen. En minder lucht kan gunstig zijn omdat je dan een fan kan gebruiken die minder lucht verplaatst en dus stiller en goedkoper is. Uiteindelijk is het dus een afweging, een groter koellichaam is duurder, een wat minder stille fan is goedkoper.


Wat ook nog een handje wil helpen om betere koeling te bereiken is om zo goed mogelijk rekening te houden met het principe van airflow, waarover op de volgende pagina meer.