2min Analytics

‘Werknemers omarmen AI, maar missen security-vaardigheden’

‘Werknemers omarmen AI, maar missen security-vaardigheden’

Onderzoek van Salesforce wijst uit dat werknemers generatieve AI als transformatief zien. Men zou er gemiddeld vijf uur per werkweek mee besparen, waardoor het niet al te gek is dat de adoptie van de technologie razensnel gaat. Helaas is de correcte omgang met gevoelige informatie nog niet zo wijdverspreid als het dient te zijn.

Salesforce onderzocht meer dan 4.000 voltijdswerknemers in de sales-, service-, marketing- en commercie-industrieën. Het ging om online respondenten in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Australië.

Tijdswinst, security-verlies

Niemand kan de groep respondenten verwijten dat men naïef is: 73 procent van de werknemers denkt dat generatieve AI nieuwe security-risico’s met zich meebrengt. Voorbeelden hiervan zijn er al: denk aan het lekken van bedrijfsgeheimen naar ChatGPT door Samsung-medewerkers, waardoor de chatbot door de Koreaanse gigant verboden werd. AI-modellen werken met datasets die sowieso in veel gevallen al discutabele inhoud bevatten, met aantijgingen van privacy- en copyright-schendingen tot gevolg.

Toch weegt ook het voordeel zwaar: de ondervraagden geloven dat men gemiddeld vijf uur uur per week gaan besparen door de inzet van generatieve AI. Salesforce maakt daarbij het punt dat dit neerkomt op een maand per jaar aan tijdswinst. Daarom ook niet gek dat 61 procent van plan is de technologie in te gaan zitten. Daarin kan men rekenen op talloze toepassingen, die elk weer gericht zijn op een bepaalde werktaak of arbeidssector. Denk aan het automatiseren van klanthulp, het opsommen van sales-statistieken of zelfs het verzamelen van juridische documenten voor een zaak.

Dit alles maakt het zorgwekkend dat 60 procent van de werknemers niet weet hoe men ervoor zorgt om betrouwbare databronnen erop na te houden of hoe gevoelige informatie niet naar buiten lekt.

Inaccuraat, bevooroordeeld

De meningen zijn duidelijk verdeeld onder de ondervraagden van Salesforce: 54 procent is bang dat AI-output inaccuraat is, terwijl 59 procent vreest voor vooroordelen. Vertrouwen is cruciaal, dus er is nog overtuiging nodig wat werknemers betreft.

Hetzelfde geldt niet voor het leiderschap in een bedrijf. Ruim vier op de vijf leidinggevenden denken dat ze weten hoe men data bij generatieve AI goed kan beveiligen. Een opvallend verschil, dat wellicht weerspiegelt hoe kansrijk de technologie in potentie is en hoe weerbarstig de realiteit blijkt te zijn.

Lees ook: Marketeers zien generatieve AI als game changer