2min

Marketeers zien generatieve AI vaak als een game changer. Wel hebben zij zorgen over de nauwkeurigheid en de betrouwbaarheid van data.

Marketeers hebben tools voor generatieve AI, zoals ChatGPT, omarmd. Dat blijkt uit onderzoek van Salesforce, waarin 60 procent van de marketeers aangeeft de technologie al te gebruiken. Nog eens 22 procent is van plan dit te doen.

Game changer

Ongeveer 53 procent van de gebruikers geeft aan dat generatieve AI een echte ‘game changer’ is. De redenen die zij hiervoor aangeven, zijn het vermogen om de manier van hun data-analyse te veranderen, het personaliseren van de inhoud van berichten, het opzetten van marketingcampagnes en het opstellen/optimaliseren van SEO-strategieën.

Generatieve AI wordt door marketeers vooral ingezet voor contentcreatie en het schrijven van teksten. Daarnaast verwacht een meerderheid dat het gebruik hen tijd gaat besparen door drukke werkschema’s te verlichten en hen meer op strategische werkzaamheden laat richten.

Wel zorgen

Ondanks de positieve geluiden, zijn er ook de nodige kanttekeningen. Ongeveer een derde weet niet hoe zij veilig deze technologie kunnen gebruiken. Zorgen zijn er over de nauwkeurigheid en de betrouwbaarheid van de data waarmee de tools hun werk doen. Meer dan de helft vindt daarom betrouwbare klantengegevens belangrijk.

Daarnaast zien respondenten een gebrek aan menselijke creativiteit en contextuele kennis van generatieve AI als een potentiële barrière. Zij geven aan dat een vorm van menselijk toezicht daarom nodig is.

Verder geven de respondenten aan dat zij nog onvoldoende zijn voorbereid op het gebruik van generatieve AI in hun werk. Bijna de helft geeft aan nog steeds niet te weten hoe de meeste waarde uit de technologie te halen. Trainingen in het gebruik van generatieve AI zijn daarom gewenst.