1 min

Tags in dit artikel

, ,

De applicaties die Samsung vooraf installeert op Galaxy-apparaten worden nauwelijks gebruikt, zo blijkt uit een onderzoek van Strategy Analytics. Het onderzoeksbureau hield onder zo’n 300 Amerikaanse gebruikers een onderzoek.

Gedurende enkele maanden heeft Strategy Analytics in de gaten gehouden welke applicaties de Amerikanen voor welke tijdsduur gebruikten. Van de door Samsung voorgeïnstalleerde applicaties was Facebook met afstand het populairs, gevolgd door apps van andere sociale netwerken zoals Instagram en YouTube.

Van Samsung’s eigen applicaties waren S Memo en S Voice het meest gebruikt, maar het verschil met de apps van Google en de sociale netwerken is erg groot, dat is ook te zien in onderstaande illustratie.


Samsung krijgt wel eens kritiek op het vooraf installeren van applicaties die in de regel ook niet te verwijderen zijn waardoor ze opslagruimte in beslag nemen. Dit onderzoek onderzoek sluit daar volledig op aan.

Bij de Galaxy S5 (review) deed het Koreaanse bedrijf er overigens wel wat aan. Het bedrijf biedt veel gratis apps aan, maar laat gebruikers deels zelf kiezen welke apps ze willen gebruiken in plaats van alles voor te installeren.