Apple heeft Business Chat onthuld. Daarmee wil het iMessage transformeren tot een communicatieplatform dat het op kan nemen tegen Facebook Messenger. De gedachte van het bedrijf is om iMessage zo een van de belangrijkste manieren te maken voor consumenten om met bedrijven te communiceren.
Het bedrijf kondigde de dienst vorige week aan op zijn ontwikkelaarssite en lichtte dat toe tijdens een los panel van de WWDC 2017. De lancering is onderdeel van iOS 11 en voegt een paar mogelijkheden toe aan de berichtenapp.
Vanuit Safari, Maps, Spotlight en Siri moet een iMessage-venster geopend kunnen worden en moeten consumenten direct kunnen chatten met bedrijven. Apple denkt dat het vaak om gewone chats zal gaan, maar voegt ook complexere mogelijkheden toe. Zo kunnen er direct afspraken gemaakt worden en toegevoegd aan agenda’s.
Maar dat is niet het enige. Apple liet tijdens zijn presentatie een voorbeeld van een chat zien, waarbij een consument een vliegticket kon boeken en binnen de iMessage-app een eigen stoel kon kiezen. Dat komt door verregaande integratie met allerhande andere diensten, waaronder die van LivePerson, Salesforce, Nuance en Genesys.
Concurrentie en beschikbaarheid
Apple mengt zich met deze nieuwe functie voor iMessage op een al vrij drukke markt. Facebook heeft het al langere tijd geleden mogelijk gemaakt voor bedrijven om direct in contact te staan met consumenten via zijn Messenger-app. Daarnaast groeit het gebruik van WhatsApp door bedrijven, en werkt ook Microsoft aan een soortgelijke dienst.
Business Chat is op dit moment al beschikbaar voor bedrijven. Zij kunnen zich via een speciale website aanmelden voor de bètaversie. Consumenten kunnen de dienst nog niet gebruiken.