1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Consumenten zitten niet te springen om de nieuwe mogelijkheden die gprs en umts bieden. De meesten weten niet eens wat de mogelijkheden zijn. Dit zijn de conclusies van de onderzoeksbureaus Gartner en Forrester. "Doordat mensen niet weten wat de nieuwe generatie mobiele telefonie kan, zien zij geen reden om een nieuwe telefoon te kopen", aldus Gartner. Op dit moment heeft en gebruikt 72 procent van de Europese inwoners ouder dan zestien jaar een mobiele telefoon. Dit komt neer op ruim 190 miljoen consumenten. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat slechts 24 procent hiervan bereid is te betalen voor willekeurig welke mobiele applicatie.

Wanneer providers en telecomfabrikanten de consument toch willen overtuigen een nieuw mobieltje aan te schaffen, moeten zij zich richten op de diensten die consumenten nu al gewend zijn en deze uitbreiden. Beide onderzoeksbureaus zien grote mogelijkheden voor e-mail en mms. Later dienen providers ook mobile gaming en chatfuncties toe te voegen. Zo went de consument langzaam aan de nieuwe mogelijkheden en sporen de bedrijven stap voor stap specifieke doelgroepen aan om een nieuw mobieltje aan te schaffen. Een ander opmerkelijk gegeven dat uit de onderzoeken naar voren komt, is het feit dat meer mensen gebruik maken van sms (41 procent van alle volwassen Europeanen) dan van e-mail (30 procent van alle volwassen Europeanen). Hierdoor is sms een krachtig marketingmiddel geworden.