2min

Tags in dit artikel

, ,

Microsoft loopt zware verliezen op in de activteiten waarmee het zijn productportfolio wil uitbreiden. Met name de divisie Home and Entertainment, die onder meer de Xbox-spelcomputer op de markt brengt, boekt zware verliezen. Dat blijkt uit de financiële verslagen die Microsoft bij de Securities and Exchange Commission heeft gedeponeerd.

De Home and Entertainment-divisie boekte in het vierde kwartaal van 2002 een verlies uit gewone bedrijfsvoering van 348 miljoen dollar op een omzet van 1,28 miljard dollar. Dat betekent dat ten opzichte van het vierde kwartaal van 2001 het verlies 93 procent is toegenomen op een 54 procent hogere omzet. Sommige analisten menen dat Microsoft in de fel bevochten markt voor spelletjescomputers inmiddels 100 dollar toelegt op iedere verkochte spelconsole van 199 dollar.

Ook de andere marktsegmenten waar Microsoft zich recent op begeven heeft, kosten de softwaregigant geld. De internetdienst MSN verloor 157 miljoen dollar op een omzet van 569 miljoen dollar, respectievelijk 26 procent minder en 23 procent meer dan een jaar geleden. Business Solutions, waarin de bedrijftoepassingen van Great Plains en het recent overgenomen Navision ondergebracht zijn, verloor 93 miljoen dollar op een omzet van 139 miljoen. Vorig jaar bedroeg het verlies 17 miljoen dollar op een omzet van 61 miljoen. En de divisie CE/Mobility verloor 39 miljoen dollar op een omzet van 21 miljoen, tegen een verlies van 61 miljoen dollar op een omzet van 17 miljoen in het vierde kwartaal van 2001.

De verliezen werden makkelijk goedgemaakt door de uitstekende gang van zaken in Microsofts tradtionele bolwerken. In de Windows-divisie werd 1,97 miljard dollar verdiend op een omzet van 2,44 miljard, met de Office-suite en aanverwante pc-toepassingen verdiende Microsoft 1,88 miljard dollar op 2,41 miljard dollar omzet, en de divisie Server Platforms verdiende 498 miljoen dollar op een omzet van 1,67 miljard.