2min

Tags in dit artikel

, ,

Sport op het internet is enorm populair. Steeds meer trouwe fans bezoeken de websites van hun favoriete club. Volgens onderzoek van Nielsen//NetRatings is het totale Europese bezoekcijfer voor sportsites 14,2 miljoen. Volgens André Rewijk van Nielsen//NetRatings zijn echter niet alleen de bezoekers aantallen indrukkwekkend maar het aantal bezoeken en de tijd die mensen doorbrengen op sport websites is erg hoog. De aard van de sport sites verschilt overigens sterk tussen de Europese landen. In Italië, Spanje, en Frankrijk zijn de nationale sportkranten het meest populair. T-Online Sport is het grootst in Duitsland terwijl de sportsite van de BBC in Groot Brittanië de markt aanvoert.

In Nederland wordt de sport categorie gedomineerd door voetbal. De grootste sportsite in ons land is vi.nl met ruim 237 duizend unieke bezoekers in de maand juli, gevolgd door ajax.nl met een kleine 160 duizend unieke bezoekers en knvb.nl met 116,5 duizend bezoekers. Pas op nummer 4 verschijnt Formule 1 met verstappen.nl. De meest populaire voetbalclub op het internet is Bayern München, gevolgd door Inter Milaan en Manchester United. Ajax scoort met een zevende plek relatief erg goed gezien de omvang van de Nederlandse markt.

De meest fanatieke virtuele bezoekers zijn de fans van Inter Milaan en Olympique Marseille. Het aantal bezoeken per persoon en de tijd per persoon zijn bij deze clubs het hoogst. Fans van Inter Milaan bezoeken de site gemiddeld 6,6 keer per maand en blijven gemiddeld 38,5 minuten op de website. Bezoekers van Olympique Marseille blijven ruim een half uur online. Fans van Ajax surfen gemiddeld 3,5 keer per maand naar hun club en blijven dan een klein kwartiertje online.