1 min

Tags in dit artikel

Bij Amazon.com wordt hard gewerkt aan een strategie die tot een metamorfose moet leiden. ’s Werelds grootste internetwinkel, vooralsnog bekend van de verkoop van boeken en cd’s, wil uitgroeien tot een online winkelcentrum. Amazon opent nog deze week een sportafdeling waar winkelketens als Golfsmith International golfclubs, honkbalknuppels en ander sportartikelen kunnen aanbieden. Merken als Lands End en de al op internet actieve kofferverkoper eBags.com hebben al een winkel in het warenhuis van Amazon. Nu gaat Amazon de digitale markt op met luxe etenswaren en schoonheidsproducten die voor de grote kerstverkopen beginnen on line verkrijgbaar moeten zijn.

Het online warenhuis coördineert de bestellingen die door de verkopers uit hun eigen zaken worden geleverd aan de klant. In ruil krijgt Amazon een deel van de opbrengsten en breidt zo zijn activiteiten uit zonder grote investeringen te hoeven doen. Als tegenprestatie krijgen de partners toegang tot het gigantische klantenbestand van Amazon: de internet-knowhow en technologie van het concern, waar Amazon reeds 1 miljard dollar in heeft gestoken.