1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Yahoo topman Terry Semel heeft aangekondigd te denken over een versie van de Yahoo site zonder reclame. De inkomsten voor deze variant zouden geheel uit abonnementsgeld gehaald moeten worden. Semel voegde hier echter aan toe dat het nog slechts een idee is, en dat er momenteel nog lang niet genoeg betalende abonnees zijn om de dienst eventueel te kunnen bekostigen.

Of het om een geheel advertentie vrije portal zou gaan, of om slechts enkele delen zonder reclame wilde Semel nog niet loslaten. Wel zei hij te hopen op een stijging van het totaal aantal Yahoo abonnees met 2 miljoen in 2004. Momenteel zijn er zo’n 5 miljoen betalende abonnees bij Yahoo.

De stap naar een advertentie vrije variant van de site lijkt raar, aangezien Yahoo altijd al zwaar heeft geleund op de inkomsten uit advertentie. Zo had het bedrijf in het hoogtepunt van de dotcom crisis, in 2000, een advertentie omzet van ruim 1 miljard dollar. Nu ligt dat aantal, na een dip in 2001 en 2002 op een recordhoogte van 1,6 miljard dollar.