1 min

Tags in dit artikel

, , ,

De presidentsverkiezingen in Amerika hebben op het web een ware vloedgolf aan dataverkeer veroorzaakt. Miljoenen mensen zochten via het web het laatste nieuws en tussenstanden. De websites van de beide kandidaten werden ook druk bezocht: de website van George W. Bush werd door 380.000 bezoekers opgevraagd, de site van John Kerry maar liefst door 480.000 bezoekers.

Echter, de nieuws sites kregen veel meer verkeer te verduren. Zo kreeg de site van The Washington Post 1.1 miljoen hits. CNN maakt het nog bonter met een ongelofelijke 5.6 miljoen hits. Uiteraard hebben de grotere sites dit wel zien aankomen, en op tijd extra capaciteit geregeld.

Tijdens deze verkiezingen speelde naast de traditionele nieuws websites ook weblogs een grote rol. Meer informatie dan ooit tevoren werd er ‘geblogged’ met betrekking tot deze verkiezingen. Opmerkelijk is dat sommige weblogs informatie veel eerder publiceerden dan grote sites. Een mooi voorbeeld: de weblog Instapundit van ene Glenn Reynolds publiceerde het bericht dat Florida naar Bush ging om 11:37 PM (EST, Eastern Standard Time). Pas 45 minuten later kwamen sites als CNN.com met hetzelfde nieuws. Dit bewijst maar weer eens de macht van webloggers als het gaat om nieuwswaarde.