2min

Tags in dit artikel

, ,

Sony wil een tweede poging gaan doen om Apple’s leidende positie in de digitale muziekmarkt aan te vallen. Met iTunes en de iPod is Apple momenteel de absolute marktleider in het de markt van de betaalde muziek downloaddiensten en de markt van digitale muziekspelers.

Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) wil voor deze poging haar nieuwe handheld, de PSP, in gaan zetten. Naar verluidt wil Sony namelijk voorafgaand aan de introductie van de PSP een muziekdienst gaan introduceren die speciaal gericht is op de PSP.

In eerste instantie zal de dienst voornamelijk ingezet worden voor het downloaden van diverse software updates en aanvullingen op games. Rond de zomer van 2005 zal de dienst vervolgens ook geschikt gemaakt worden voor het downloaden van muziek.
Gezien het feit dat de PSP geprofileerd wordt als multimedia device, bestaat er tevens de kans dat de muziekdienst ook video downloads zal gaan aanbieden.


Sony wil er alles aan doen om de PSP als multimedia
device te profileren

Sony hoopt met de PSP niet alleen de strijd aan te kunnen gaan met de Nintendo DS, maar dus ook met de iPod.
Tot nog toe zijn de pogingen van Sony om Apple te tackelen op weinig tot niets uitgelopen.
Sony’s muziekdienst Connect, die vorig jaar juli in Europa werd geïntroduceerd, doet het niet zo heel erg goed in vergelijking met concurrenten als Napster en iTunes. Dat zou mede te maken hebben met het feit dat Connect niet zo gebruiksvriendelijk is als de diensten van Sony’s rivalen.

Het is momenteel niet duidelijk of de nieuwe muziekdienst voor de PSP gebruik zal maken, of gebaseerd zal zijn, op Connect.
Zoals gezegd wordt de introductie ongeveer gelijktijdig verwacht met de introductie van de PSP, die gepland is voor maart dit jaar.