4min

Tags in dit artikel

, , , , ,

James Allard van Microsoft heeft in een interview verklaard waarom zijn bedrijf gekozen heeft voor twee versies van de XBOX 360 en wat de eigenaren van de versie met de harde schijf aan extra’s kunnen verwachten. Daarnaast haalde hij uit naar naaste concurrenten Sony en Nintendo.

Allard is vice-president bij Microsoft en daarnaast verantwoordelijk voor Micorosoft’s XNA. XNA (Xbox/DirectX New generation Architecture) is door Microsoft ontwikkeld om het voor gameontwikkelaars eenvoudiger te maken om spellen voor Microsoft’s spelconsole te ontwerpen.

De gebruiker overhalen om een harde schijf te kopen.
Het is wellicht het meest besproken onderwerp sinds de specificaties en uitvoeringen van de XBOX 360 op de markt zijn: wel of geen harde schijf. Microsoft heeft veel kritiek gekregen op haar keuze voor een model met en een model zonder harde schijf, maar Allard gelooft niet dat deze keuze een grote impact heeft op de consument en de ontwikkelaars.

"Ik zou niet weten wie we in de steek gelaten hebben. Er is geen spel voor de XBOX 360 die niet te spelen is zonder harde schijf. Ik denk dat dat in het voordeel is van de consument. We hebben onszelf de verplichting gesteld om de XBOX 360 toegankelijk te maken bij een breed publiek. Daarnaast hebben we ons best gedaan om met deze console de nieuwe standaard neer te zetten. Daarnaast hebben ontwikkelaars toegang tot de beste tools en de toewijding van het best uitgeruste bedrijf ter wereld. Verder willen we met dit product een wereldwijde afzetmarkt creëren, dus ook ontwikkelaars zijn hierdoor in het voordeel. Dus ik zou niet weten wie we teleurgesteld zouden moeten hebben."

Hij vervolgt: "Ik was de grootste fan van de harde schijf in de originele XBOX, maar het probleem is dat we 22 miljoen apparaten hebben verkocht en ongeveer 5 à 10 miljoen eigenaren doen niets met de harde schijf. Toch heeft de consument er wel voor betaald. We kunnen er nu dus voor kiezen om dat weer te doen, of we kunnen er zelf voor betalen, maar we kunnen ook bewijzen dat de harde schijf zoveel toegevoegde waarde heeft, dat de consument zelf beslist om ervoor te betalen. Dat is in mijn ogen het juiste model."

De gebruiker overhalen om een versie met harde schijf aan te schaffen is dus het doel van Microsoft. De koper van een XBOX 360 met harde schijf, maar ook de kopers van een losse harde schijf, kunnen daarom rekenen op allerlei extra content die vooraf op de schijf is geïnstalleerd. In het interview gaf Allard voor het eerst een aantal hints over wat er aan content verwacht kan worden.
Zo is Microsoft bezig om een soundtrack samen te stellen. De gebruiker krijgt dus een soort van verzamel cd op zijn XBOX 360 geïnstalleerd. Daarnaast komen er een aantal videoclips op de harde schijf, waaronder een ‘making of’ van de XBOX 360.
Als laatste zal er ook een puzzelspel genaamd Hexic op de schijf staan.
Volgens Allard is de content ook bedoeld om de gebruiker direct een indruk te geven van de mogelijkheden van de XBOX 360.
"Het is niet leuk om naar de video sectie te gaan en vervolgens de melding te krijgen dat er geen video’s op het systeem staan."

Sony zou nu zenuwachtig moeten worden
In het interview haalde Allard ook flink uit naar Sony. "Ik hoop dat Sony nu zenuwachtig is, want eerlijk gezegd zien onze launchgames er erg goed uit. Sony heeft twee zeer goede filmpjes laten zien en een console die geen ventilatiegaten heeft. Ik bedoel, hun lijst aan claims kent een enorm gat ten opzichte van hun lijst aan bewijs. Ze hebben nog een hoop te doen tot de release begin 2006. Als ik in Sony’s schoenen zou staan zou ik nu een beetje zenuwachtig worden, want onze games zien er goed uit, onze hardware is gelijk, we hebben een geweldige online service die nu nog beter is geworden, onze media ondersteuning is zeer goed en onze design is goed. Als ik Kutaragi (van Sony) zou zijn had ik nog een hoop werk te verzetten."

Daarnaast denkt Allard dat Sony teveel op haar merknaam vertrouwt. "Ik hoop dat ze niet hun vertrouwen stellen in het feit dat ze een goede naam hebben en de afgelopen twee rondes gewonnen hebben."

Revolution Controller is niet de manier om games te spelen
Behalve Sony, moest ook Nintendo het in het interview ontgelden. Allard vindt het idee achter de controller van de Revolution Controller goed bedacht, maar hij is niet zeker of het apparaatje in de praktijk ook gaat werken. "Ik vindt het goed dat ze het geheel meer toegankelijk maken. Dat is ook de redenen dat onze afstandsbediening voorzien is van de A, B, X en Y knoppen en de guide button. Ik had de hele demo op de X05 kunnen geven met behulp van de afstandsbediening en het zal ook zeer goed mogelijk zijn om Live Arcade spellen te spelen met de afstandsbediening."

"Het is echter niet de manier om bijvoorbeeld FIFA, Madden of racespellen te spelen. De traditionele controller zal in deze categorieën het belangrijkst blijven. Ik denk dat de meeste spellen van Electronic Arts niet gespeeld kunnen worden met de Revolution Controller. Ik denk dat ze worden ontwikkeld voor de klassieke controller."

Geen tekorten aan XBOX 360’s bij release
In een andere interview wijst Allard de zorgen over een eventueel tekort aan XBOX 360’s bij de gelijktijdige wereldwijde release overigens van de hand. "Het probleem rond de toewijzing van XBOX 360’s is onzin. Electronic Arts bedankte ons op het evenement voor de wereldwijde launch en dat was ook een directe hint aan onze concurrenten."