Adverteerders worden steeds inventiever om de boodschap van zichzelf of hun klanten naar buiten te brengen. Sommige ideëen lijken bij voorbaat gedoemd, maar zo nu en dan komen er ook ideëen voorbij die een gat in de markt lijken te zijn.

Sommige ideëen maken gebruik van iets wat al langere tijd meegaat in de maatschappij. Zo bedachten een adverteerder recentelijk nog dat het zeer eenvoudig was om reclame’s te printen op boodschappenbanden bij de kassa’s.
Andere adverteerders zien een nieuw succesvol product, waarop ze kunnen meeliften. Het meest recente idee op het gebied van adverteren valt in deze categorie.

Google Maps is zo’n nieuwe dienst en Google is momenteel bezig om haar database te vullen met zoveel mogelijk recent beeldmateriaal.
Sommige huizenverkopers hebben reeds een deal gesloten met Google, waardoor de huizen die zij te koop hebben aangeboden te vinden zijn via Google Maps. Ook veel andere, al dan niet commerciële, informatie is inmiddels via tooltips terug te vinden in Google Maps. Onder andere de site googlemapsmania.blogspot.com houdt zich bezig met het vermelden van nieuwe toevoegingen aan Google Maps.

Sommige adverteerders proberen echter eventuele kosten voor de samenwerking met Google Maps te voorkomen en huren simpelweg een schilder in. De schilder laten ze vervolgens het dak van een bedrijf of winkel beschilderen met bijvoorbeeld het logo van het bedrijf. Als een satelliet het gebouw vervolgens op de foto zijn deze logo’s, mits groot genoeg geschilderd, terug te vinden in Google Maps.
Aangezien omliggende gebouwen vaak een grauwe dakkleur hebben, valt een bont geschilderd dak al gauw op en zijn er dus altijd mensen die eens een nauwkeuriger kijkje zullen nemen.