2min

Tags in dit artikel

, ,

Google heeft haar dienstenaanbod weer eens uitgebreid en dit keer met maarliefst drie nieuwe diensten tegelijkertijd.

De eerste nieuwe service heet Notebook. Hiermee kunnen mensen hun zoekopdrachten opslaan, zodat ze ze later terug kunnen halen of kunnen delen met andere mensen. Deze service is als enige van de drie nieuwe diensten nog niet online.

De tweede dienst heet Google Trends en is meer een gadget dan een echt nuttige dienst. Met deze service kunnen een aantal zoekopdrachten worden ingegeven, waarna Google een grafiekje toont waarin te zien is hoeveel mensen er ook met Google naar die opdrachten zoeken. De resultaten worden gesorteerd op stad waar de meeste mensen naar de gevraagde zoekwoorden zochten, maar er kan ook gesorteerd worden op regio’s en talen.

De laatste service het Google Co-op. Met deze service wil Google het eenvoudiger maken de juiste informatie te vinden. Het is een soort community van organisaties, bedrijven en particulieren die samenwerken om dit doel te bereiken.

De basis hiervan ligt bij verschillende topics, zoals gezondheid, auto’s, photo & video enzovoorts. Deze topics zijn weer onderverdeeld in labels, een soort van subcategorieën. Deze labels kunnen vervolgens toegekend worden aan een website, webpagina of een groep van webpagina’s, dat wordt door Google annotation genoemd.
Gevolg is dat veel sites worden gelabeld en dus gemakkelijker te vinden zijn.

Gezien het feit dat in principe iedereen topics en labels kan maken is er de kans dat er een wildgroei aan topics en labels komt, waardoor het allemaal nog steeds onoverzichtelijk is, maar wellicht dat Google hier streng op gaat controleren.