3min

Tags in dit artikel

, , ,

Google heeft gisteren vier nieuwe functies voor zijn zoekmachine geïntroduceerd en hoopt hiermee een nieuwe richting in te gaan in de zoekmarkt.

Google gaat gebruik maken van semantische webtechnologie om zoekresultaten te verbeteren. Het bedrijf toonde de nieuwigheden op de tweede dag van het Searchology-event op de Google-campus.

Hoewel de zoekgigant in veel landen nog altijd een koppositie heeft, betekent dat niet dat het stil kan gaan zitten. "De race is verre van voorbij en innovatie en continue verbetering is absoluut essentieel", laat het bedrijf weten.

Rich snippets

De eerste, nieuwe functie die het bedrijf introduceert heet Rich snippets. Dit zijn als het ware verrijkte zoekresultaten. Stel een gebruiker zoekt naar restaurants via Google, dan worden prijzen en beoordelingen van klanten in de zoekresultaten weergegeven.

"Dit is een stap richting het slimmer maken van het hele internet", vertelde Google-productbeheerder Kavi Goel.

Rich snippets gebruikt de metadata van websites, zoals semanatische webopmaakinformatie en adres- en kalenderinformatie. Hierdoor kan een zoekmachine de site beter begrijpen en kunnen er dus slimmere zoekresultaten worden weergegeven.

Google Squared

Een van de meer experimentele producten is Google Squared, dat naar verwachting volgende week gelanceerd wordt. Google Squared analyseert een website, verwerkt vervolgens de informatie en presenteert deze in een spreadsheet. Iets waar volgens Google sommige mensen een halve dag mee bezig zijn.

Tijdens de demonstratie van Google Squared werd zoekopdracht uitgevoerd op kleine honden. Enkele seconden later verscheen er een tabel met foto’s van verschillende honden met daarbij hun gewicht, afkomst en hoogte in een duidelijke en eenvoudige layout.

Over hoe deze functie precies werkt, wilde Google niet veel kwijt, behalve dan dat de software als het ware zoekt naar feiten door websitestructuren te analyseren.

Google Search Options

Met Google Search Options, de derde nieuwe functie, krijgen gebruikers de mogelijkheid om hun zoekresultaten aan te passen, te filteren en weer te geven. De opties komen tevoorschijn na een zoekopdracht en zorgen ervoor dat de zoekopdracht verder gespecificeerd kan worden. Zo kunnen sites bijvoorbeeld gefilterd worden op forums, beoordelingssites, blogs, video’s en veel meer.

Deze nieuwe functie moet vooral gebruikers helpen die het lastig vinden om een goede zoekterm te geven, zo vertelt Google.

Skymap

De laatste functie is bedoeld voor gebruikers met een Google Android-telefoon. "Lange tijd grapten we hier bij Google vaak over of we echte dingen konden vinden met de zoekmachine, en nu, me de kracht van Android en Google Search, kunnen we al fysieke dingen vinden zoals sterren", vertelt Marissa Mayer van Google.

Skymap geeft dynamisch de sterren weer door gebruik te maken van de gps-functionaliteit van de Android-telefoons, zodat bepaald kan worden waar de sterren zich op dit moment bevinden en welke stand een ster heeft.

De applicatie is beschikbaar op Android Market en is het resultaat van Googles regel dat ontwikkelaars eenvijfde van hun tijd mogen besteden aan andere, kleinere projecten.

Positief

Experts zijn voorzichtig enthousiast over de nieuwe functies van Google. "Duidelijk verlegt Google nog steeds de grenzen met al deze nieuwe toevoegingen", vertelt Rob Hof, Silicon Valley-editor van Business Week. "Google verbetert zichzelf dagelijks. Of het ook een verschil maakt tegenover de concurrentie, weet ik niet, maar ze staan zeker niet stil."