Sony heeft grootste plannen met haar online service voor de PlayStation 3. Met onder andere een 3D social space à la Second Life wil het bedrijf de strijd aangaan met Microsoft, dat momenteel met Xbox Live een zeer sterke online dienst in handen heeft.
‘Home’ en ‘Game 3.0’, dat waren de kernwoorden van de persconferentie die Sony Computer Entertainments president Phil Harrison gisteren op de Game Developers Conference gaf. De online service van Sony zal zich vanaf deze herfst concentreren rond een 3D omgeving, genaamd ‘Home’. Het is een virtuele wereld in de trend van Second Life en zal als ontmoetingsplaats voor PS3 eigenaren gaan dienen. Volgens Sony zal dit een totaal andere online ervaring voor consoles gaan leveren. Een bèta van de dienst gaat in april draaien, de definitieve versie zal in de herfst als download beschikbaar worden.
Communiceren in Home gaat via tekst, chat of video
Harrison benadrukte dat Home geen Second Life rip-off is, alhoewel beiden veel overeenkomsten zullen kennen. Zo is het mogelijk om je karakter geheel naar eigen wens te ontwerpen en aan te kleden. Ook krijgen gebruikers een eigen ruimte binnen Home die ze naar eigen wens kunnen inrichten en waar ze vrienden kunnen ontvangen. De mogelijkheid om eigen content te creëeren zal wel aanwezig zijn, maar niet zo uitgebreid als in Second Life.
Om wat voor een content het dan precies gaat wilde Sony nog niet kwijt, maar in de geest van YouTube zal het in ieder geval wel mogelijk zijn om eigen filmpjes met andere PS3 eigenaren te delen in publieke of private theaters. Behalve dit soort gebruikersfilmpjes is het ook mogelijk om via Home en het Sony netwerk de nieuwste films en series te bekijken in HD kwaliteit.
In publieke theaters worden HD films vertoond.
De meeste input op de virtuele wereld zal echter van Sony en haar partners komen. Zo zal het voor bedrijven mogelijk zijn om virtuele content tegen betaling aan te bieden en ook is het mogelijk om reclame te maken in de virtuele wereld. Het bedrijf verwacht echter niet dat Home een flinke melkkoe gaat worden. Dat zal mede komen omdat de controle die Sony wil houden over Home enorm veel mankracht zal gaan vergen.
Sony zal moderators gaan aanstellen die Home in de gaten gaan houden en ongewenste zaken in publieke ruimtes zullen verwijderen. Daardoor blijft Home een plaats die voor jong en oud geschikt is. Overigens kunnen PS3 eigenaren in hun eigen ruimte wel gewoon helemaal los gaan, daar zal Sony geen toezicht op houden. Dat is ook de reden waarom Home niet een kopie is van Second Life. Het bedrijf wil het platform gebruiken om content op een entertainende manier aan te bieden aan gebruikers.
In tegenstelling tot publieke ruimtes, zijn PS3 eigenaren in hun eigen space wel de baas.
Linden Lab, ontwikkelaar van Second Life, is in ieder geval blij met de stap van Sony. "Het is goed om te zien dat er concurrenten bijkomen. Een aantal jaren werden we nog voor gek verklaard, omdat we een virtuele wereld maakten die door gebruikers gedefinieerd wordt. Dit toont echter aan dat we op de goede weg zitten", aldus Catherine Smith, director of marketing bij Linden Lab.
Behalve Home presenteerde Sony ook nog een nieuw spel genaamd LittleBigPlanet. In het spel krijgen spelers flink wat controle op het gebied van het creëren van levels, die ze vervolgens zelf kunnen spelen. Het spel bevat elementen die ook in het langverwachte spel Spore van EA zijn verwerkt. Net als in dit spel kunnen spelers hun wereld langzamerhand zien evolueren.