Microsoft wil meer exclusieve titels zoals Bioshock regelen voor zijn Xbox-console. Hiermee hoopt het bedrijf beter te kunnen concurreren met Sony.

Volgens Don Mattrick is het bedrijf bereid veel tijd en geld te investeren om ontwikkelaars zover te krijgen Xbox-only te ontwikkelen.

"We zouden graag meer exclusieve titels op onze console willen hebben, en ja, we zijn bereid daar veel in te investeren maar dat duurt gewoon lang voordat we dat voor elkaar hebben", aldus Mattrick. Mattrick is hoofd van de interactieve entertainment-divisie bij Microsoft, onder andere verantwoordelijk voor de Xbox-consoles.

Voor titels als Grand Theft Auto IV lukte het al om exclusieve content te regelen in de vorm van extra episodes. Ook voor het komende Fallout 3 is exclusieve content beschikbaar die niet voor de PlayStation 3 zal verschijnen.

Microsoft is hier wel afhankelijk van externe partijen. Dit in tegenstelling tot Sony die het dubbele aantal werknemers heeft op de ontwikkelafdeling. Hiermee hoopt Sony meer intern te kunnen ontwikkelen qua games en content.

In een recent gehouden interview met Shuhei Yoshida, hoofd van SCE Worldwide Studios, liet hij weten dat ontwikkelaars liever spellen produceren die multiplatform zijn omdat dit meer geld oplevert dan exclusief voor één platform.

Ook liet Mattrick weten dat het bedrijf druk bezig is om de Xbox-console meer te laten aanspreken tot een breder publiek en niet alleen de hard-core gamer. Ook hier ziet Mattrick dat dit niet op korte termijn zal lukken, maar ook hier wil het bedrijf de tijd voor nemen.