2min

Tags in dit artikel

, , ,

Uit onderzoek van TrendBox, dat uitgevoerd is in opdracht van PayPal, blijkt dat consumenten graag eerst advies hebben wanneer ze online aankopen doen. Zo horen de consumenten graag eerst van andere consumenten wat ze van de webwinkel vinden.

Negen op de tien respondenten geven aan dat ze gebruikmaken van webwinkels. Mogelijk alleen om ideeën op te doen, maar sommige ook daadwerkelijk om dingen te kopen. Vanwege het grote aanbod maken veel consumenten echter wel gebruik van hulpmiddelen, zoals zoekmachines. Daarnaast luistert de consument veelal naar de mening van andere consumenten, bijvoorbeeld over de betrouwbaarheid van de webwinkel.

Hoe deze mening gedeeld wordt maakt niet echt uit. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor, zo maken diverse mensen gebruik van een ratingsysteem, dat sommige webshops zelf aanbieden. Het kan ook zijn dat de consument ervoor kiest zijn of haar mening op een ratingsysteem van een derde partij te publiceren. Daarnaast zijn Tell-a-Friend-opties ook erg populair. Sommige websites specialiseren zich in een dergelijk ratingsystemen voor webwinkels, zij worden social shopping sites genoemd.

Dergelijke social shopping sites zijn echter nog niet populair in Nederland. Ongeveer dertig procent van de respondenten gaf aan dat ze het concept kenden, maar wisten hierbij geen voorbeeld te noemen. Een bekend Nederlands voorbeeld is echter Kieskeurig of beslist.nl.

Verder blijkt dat mannen beter op de hoogte zijn van een dergelijke social shopping website. Vrouwen en jongeren juichen het idee echter meer toe. "Wellicht is dit gerelateerd aan de tegenzin die mannen voelen om de weg te vragen of om gebruiksaanwijzingen te lezen. Wij mannen denken er zelf wel uit te komen," aldus Robbert de Haan, Marketing Director bij PayPal

Natascha Klootsema van social shopping site Flavourites, is ervan overtuigt dat social shopping sites een nieuwe rage gaan worden: "Voor mij staat www voor wereldwijd winkelcentrum. Zoals ieder groot winkelcentrum, heeft internet ook bewegwijzering nodig. Deze moet echter wel onafhankelijk zijn: mensen gaan het liefst af op hun eigen ervaringen of op de ervaringen van mensen met dezelfde verwachtingen als zijzelf. Een aparte sociale community waarin gelijkgestemden meningen, adviezen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen en inspiratie op kunnen doen is hier het perfecte podium voor. Mijn verwachting is dan ook dat de populariteit van de social shopping sites in 2009 een enorme vlucht zal nemen."

Robbert de Haan van PayPal is het daarmee eens: "Zelf merken wij de toename nu al aan onze eigen social shopping site PayPal Deals, die sinds december 2008 live is. Momenteel zijn al meer dan 1200 webwinkeliers aangesloten bij PayPal Deals en worden er ruim 200 deals aangeboden op de website. Steeds meer consumenten ontdekken dit en plaatsen hun eigen profiel op PayPal Deals. Niet verwonderlijk, want zowel voor webwinkeliers als voor consumenten biedt PayPal Deals gratis toegevoegde waarde; voor webwinkeliers een gratis marketingtool en voor consumenten een leuke site waar ze zich door anderen kunnen laten inspireren."