2min

De Nederlandse consument doet zijn online aankopen het liefst bij een Nederlandse webwinkel. Slechts 18 procent zegt wel eens bij een buitenlandse webwinkel zoals bij Amazon een aankoop te hebben gedaan. Hiermee vormen we de achterhoede binnen Europa.

Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het Europese Parlement. Het onderzoek bracht het koopgedrag van Europese consumenten in 2010 in beeld.

Webshops bieden allerlei voordelen ten opzichte van gewone winkels. Om te beginnen hoef je niet meer de deur uit om een product te bestellen. Daarnaast zijn webwinkels 24 uur per dag, zeven dagen in de week geopend. Door nieuwe regelgeving genieten consumenten steeds meer bescherming tegen miskopen. Opdringerige medewerkers en grove consumenten behoren eveneens tot het verleden. Op zich niet zo heel verrassend dus dat we steeds vaker een product kopen in een webwinkel.

Nederlanders blijken wel erg schuw voor buitenlandse webwinkels, aangezien slechts 18 procent daar een of meerdere aankopen heeft gedaan. Bijna een kwart van de Europese consumenten (23 procent) heeft wel eens een product over de landsgrenzen besteld. Consumenten uit kleine landen zoals Malta, Cyprus en Luxemburg scoren veel hoger: meer dan 80 procent zegt hun online aankopen buiten hun eigen grenzen te kopen.

Belangenorganisatie Thuiswinkel.org zegt niet verbaasd te zijn over het kleine aandeel Nederlanders dat over de eigen landsgrens koopt. Volgens directeur Wijnand Jongen scoren Nederlandse webwinkels hoog op betrouwbaarheid. "Ook is het in Nederland door iDeal makkelijk en veilig om online te betalen, waardoor consumenten liever hier winkelen." Daarnaast is het productaanbod van Nederlandse webshops zeer groot. "Alleen voor echte nicheproducten moet je de grens over", aldus Jongen.

Wat betreft het aantal consumenten dat online zijn inkopen doet, bevindt Nederland zich in de hoogste regionen. Ruim driekwart van de Nederlandse consumenten (77 procent) heeft tenminste eenmaal online zijn aankopen gedaan. Hiermee eindigt Nederland net achter Denemarken en de Verenigde Staten. In Europa ligt het gemiddelde dat het afgelopen jaar zijn aankopen online heeft gedaan op 40 procent, een verdubbeling sinds 2005.

Ondanks dat het aantal online winkelende consumenten in Nederland de afgelopen jaren sterk is toegenomen, is het aantal webwinkels navenant gelijk gebleven in deze periode. Een op de vijf bedrijven in Nederland heeft naast de gewone winkel ook een webwinkel. In Europa heeft ongeveer 14 procent van de bedrijven een webshop.

In 2010 hebben we met z’n allen 8,2 miljard euro uitgegeven aan online shoppen. Dat is een toename van 11 procent in een jaar tijd. Consumenten blijken steeds vaker op internet te winkelen: 600.000 mensen deden in 2010 voor het eerst online een bestelling. Het totaalaantal consumenten dat online winkelt komt daarmee op 9,25 miljoen. Per bestelling geven we gemiddeld 119 euro uit, 14 procent minder dan in 2009. Gemiddeld bestelden we vorig jaar 7,4 producten per persoon.