2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Speluitgever Electronic Arts heeft een opmerkelijke stap genomen om de ontwikkeling van zijn game Need for Speed: SHIFT te financieren. Het bedrijf heeft namelijk besloten om autofabrikanten te laten bieden op een van de drie beschikbare plekjes in de game. De hoogste bieders mogen een model naar keuze in de game laten verwerken.

Electronic Arts kondigde eerder dit jaar tegen alle verwachtingen in drie nieuwe delen in de Need for Speed-serie aan. Er deden namelijk geruchten de ronde dat EA de hele serie naar de prullenbak zou hebben verwezen, omdat de verkoopcijfers van het laatste deel in de serie enorm tegenvielen. De speluitgever leek die geruchten te ontkrachten door de drie nieuwe delen aan te kondigen, maar lijkt nu, mede door de kredietcrisis, toch op zoek te moeten naar alternatieve manieren van inkomsten, in dit geval voor de game SHIFT.


EA laat hierover echter niets doorschemeren, wel liet het bedrijf weten dat de actie interessant kan zijn voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe marketingvormen. "De meeste racegames van tegenwoordig hebben allemaal dezelfde merken en modellen. Hoewel het natuurlijk leuk is om in een Ferrari of Porsche te rijden, zullen de meeste mensen deze wagens nooit in het echt besturen. Door alle autofabrikanten de mogelijkheid te bieden een plekje in de game te bemachtigen is het goed mogelijk dat er ook een aantal auto’s in de game gaan belanden die je dagelijks op de weg ziet rijden en waar veel consumenten zich mee kunnen identificeren", aldus Henry Knarp van Electronic Arts.

Omdat alle fabrikanten mee kunnen bieden op de plaatsen in de game is het dus goed mogelijk dat de plekjes alsnog ingevuld worden door exotische bolides van Ferrari, Lamborghini of Porsche. Anderzijds zal EA een groot aantal modellen van deze fabrikanten sowieso in de game verwerken, waardoor het goed mogelijk is dat deze fabrikanten helemaal niet mee gaan bieden. Een aantal analisten acht het echter niet onwaarschijnlijk dat er zich helemaal geen fabrikanten gaan melden.

"De automarkt in Amerika staat op de rand van de afgrond en de Amerikaanse overheid moet miljarden investeren om de bedrijven overeind te houden. En ook in Europa en Azië zien autofabrikanten de vraag naar nieuwe auto’s teruglopen. Nu er massaal ontslagen vallen en er bespaard moet worden zijn ludieke marketingacties wel het laatste waar deze bedrijven aan denken", aldus analist Mark Rekkik van Gartner.

Of de autofabrikanten zich massaal zullen gaan storten op de bieding valt dus nog af te wachten, Opel heeft in ieder geval al laten weten dat het gaat proberen zijn Agila in de game te krijgen en ook de Indiase autofabrikant Tata bekijkt of het budget kan vrijmaken om zijn Nano te laten virtualiseren.