Google heeft zijn zinnen gezet op Twitter. De zoekgigant voert momenteel gesprekken over een mogelijke overname van de populaire microblogdienst, zo bericht TechCrunch vrijdag op basis van drie niet nader te noemen bronnen.

De twee bronnen beweren dat de twee bedrijven al in de laatste fase van de onderhandeling zijn aanbeland, terwijl een derde bron claimt dat de onderhandelingen nog redelijk prematuur zijn, maar bevestigt wel dat er onderhandelingen plaatshebben. Volgens de derde bron zou Google ook welwillend staan tegenover het plan om nauw met Twitter te gaan samenwerken.

Het is niet de eerste keer dat een groot bedrijf voornemens heeft om Twitter over te nemen.
Enkele maanden geleden bood Facebook nog een half miljard dollar voor de microblogdienst, dat door Twitter werd afgewezen. Het aanbod van Facebook zou gebaseerd op zijn overgewaardeerde aandelen, terwijl Google in cash of met publieke aandelen zou betalen.

Volgens TechCrunch ligt de echte waarde van Twitter in zoeken. Twitter beschikt over de beste realtime database en zoekmachine van het hele internet, iets waar Google als zoekgigant wel oren naar heeft. Bedrijven en merken zijn op zoek naar feedback van mensen die hun ervaringen op Twitter delen.

Twitter weet dat maar al te goed. De dienst is nu voor particulieren en bedrijven nog volledig gratis te gebruiken, maar het bedrijf heeft al aangegeven dat het zich voorgenomen heeft om bedrijven te laten betalen voor gebruik van de dienst. Bedrijven die op zoek zijn naar feedback zullen dan niet schromen een gedeelte van hun R&D-budget in zoekopdrachten op Twitter te steken.

Het lijkt ook niet uitgesloten dat er zogenaamde pro-accounts komen voor gebruikers die net iets meer willen. Hierbij zou je kunnen denken aan exclusieve features. Volgens TechCrunch hoeft Twitter er alleen maar voor te zorgen dat het aantal gebruikers nog meer gaat groeien. Google heeft al bewezen dat zoeken wel degelijk wat oplevert. Zo’n veertig procent van alle advertentie-inkomsten op het internet komt voort uit zoekopdrachten.

Opvallend is volgens de website dat Microsoft nog niets van zich heeft laten horen. Microsoft dat eerder in onderhandelingen met zoekmachine Yahoo! het deksel op de neus kreeg, zou ook veel baat hebben bij een acquisitie van Twitter. Als Google Twitter in handen krijgt, ondervindt Microsoft daar, op de lange termijn, de nadelen van in de markt voor zoekmachines.