2min

Google komt met nieuwe functionaliteit die het voor ontwikkelaars makkelijker maakt apps in de Play Store te presenteren.

Volgens Google is het voor ontwikkelaars onontbeerlijk apps op een goede manier in de Play Store te presenteren. Eindgebruikers letten meer dan ooit op vormgeving, beelden, beschrijvingen en video’s bij hun keuze welke apps zij vanuit de app store downloaden.

Google wil daarom ontwikkelaars helpen apps aantrekkelijker te maken en alle assets rondom deze apps een centralere plek in de Play Store te geven. Hiervoor heeft de techgigant onlangs enkele nieuwe features aangekondigd.

Grotere schermen en Chromebooks

Vanaf volgend jaar krijgen apps die de specifieke richtlijnen van Google volgen voor de kwaliteit voor grotere schermen meer mogelijkheden deze apps een prominentere positie te geven binnen de visuele Play Store-omgeving. Voor het tonen van apps op grotere schermen is de techgigant bezig met het maken van een nieuw ontwerp. Dit ontwerp moet straks in één oogopslag screenshots, video’s en beschrijvingen van een app in een centraal beeld projecteren binnen het Apps- en Games Home-scherm in de app store.

Ook is Google bezig met het maken van een specifiek beeld van een app voor gebruik op Chromebooks. Tot nu toe moeten gebruikers van Chomebooks het doen met screenshots van apps die een beeld geven van hoe deze er op mobiele telefoons of tablets uitzien. Met de nieuwe presentatie voor Chromebooks, kunnen tot acht screenshots worden gepresenteerd.

Overige aanpassingen

Daarnaast worden de kwaliteitsregels voor het presenteren van screenshots op tablets verder aangescherpt. Dit moet ontwikkelaars meer consistentie geven voor het presenteren van hun apps voor grotere schermen. Onder meer wordt hiermee een makkelijker proces mogelijk voor het genereren van nieuwe screenshots wanneer apps een update hebben gekregen, zo geeft Google aan.

Verder is meer presentatiefunctionaliteit voor smartphones toegevoegd en vooral ook andere mobiele devices. Denk daarbij aan smart watches, displays in auto’s of voor televisietoestellen.

Best practices

Google geeft ontwikkelaars ook een aantal best practices waarmee zij de presentatie van hun apps in de app store kunnen verbeteren. Ontwikkelaars doen er bijvoorbeeld goed aan om device-specifieke screenshots te maken die de basisfunctionaliteit van hun apps goed weergeven. Ook moeten zij er goed op letten niet een fysiek device in hun beelden te tonen. Hiermee voorkomen zij later dat deze beelden niet meer relevant zijn omdat het betreffende device is verouderd of niet meer bestaat. Hierdoor kunnen app-gebruikers zich mogelijk vervreemden.

Ontwikkelaars moeten daarnaast altijd beelden gebruiken die van hoge kwaliteit zijn en de juiste aspect ratio en resolutie hebben. Verder moeten zij vermijden teveel tekst aan de foto’s toe te voegen.