Volgens the Wall Street Journal zitten Microsoft en Yahoo! weer om de onderhandelingstafel. Dit keer niet over een overname, maar over een advertentiedeal.

Vorig jaar was Microsoft nog in de race om Yahoo! over te nemen. Met name de advertentietak was interessant voor de softwaregigant, omdat het daarmee mogelijk een vuist zou kunnen maken tegen concurrent Google. De raad van bestuur van Yahoo! wees echter tot ongenoegen van veel aandeelhouders diverse boden van Microsoft af. Microsoft zag uiteindelijk helemaal af van een eventuele overname. Google, dat tijdens de onderhandelingen tussen Microsoft en Yahoo! diverse malen had laten weten niet blij te zijn met een dergelijke deal, benaderde Yahoo! daarna om een advertentiedeal te sluiten. Uiteindelijk ketste ook die deal af, omdat Google te veel beren op de weg zag.

De perikelen rond de diverse overnames leidde uiteindelijk tot het terugtreden van Jerry Yang als CEO van Yahoo!. In januari trad Carol Bartz aan als nieuwe CEO van Yahoo! en zij hield de deur voor nieuwe onderhandelingen met Microsoft open. En dat heeft blijkbaar gewerkt, want volgens anonieme bronnen zijn de twee partijen weer met elkaar in gesprek over diverse vormen van samenwerking. Eerder deze week zou Bartz een gesprek hebben gehad met Microsoft CEO Steve Ballmer.

Momenteel zouden er verschillende scenario’s besproken worden. Een optie zou zijn dat Yahoo! de activiteiten voor zijn zoekmachine geheel uitbesteedt aan Microsoft. Daarmee zou het bedrijf de nodige besparingen kunnen doen. Een andere, meer uitgeklede optie zou zijn dat Yahoo! advertentieruimte gaat verkopen op belangrijke websites van Microsoft, terwijl Microsoft advertenties gaat verkopen die naast zoekresultaten van Yahoo!’s zoekmachine verschijnen.

Ook zouden er gesprekken gaande zijn over het delen van content met het bedrijf Demand Media, dat een aantal niche-websites heeft en artikelen en video’s publiceert. Yahoo! verkoopt momenteel advertentieruimte voor Demand Media en praat al maanden met het bedrijf over een intensievere samenwerking. Ook Microsoft zou volgens de bronnen gesprekken aangegaan zijn met Demand Media en blijkbaar proberen Microsoft en Yahoo! hun samenwerking met Demand Media op elkaar af te stemmen.

Overigens zouden er nog meer gesprekken gaande zijn in de internetindustrie. Volgens de bronnen van the Wall Street Journal zouden ook Google en Twitter gesprekken voeren over een samenwerking. Hoewel Biz Stone, mede-oprichter van Twitter, op zijn weblog liet weten dat het bedrijf met meerdere partijen onderhandelingen voert over diverse onderwerpen, wilde zowel Google als Twitter niet ingaan op de geruchten. Ook Microsoft en Yahoo! wilden niet reageren op de berichtgevingen.