Microsoft pompt honderd miljoen dollar in een campagne voor zijn nieuwe zoekmachine genaamd Bing, zo meldt Adage.
Na Apple is Microsoft dus van plan om achter Google aan te gaan, dit omdat Windows Live Search sinds zijn lancering weinig succes heeft gehad. Eerder werd al bekend dat Microsoft zijn zoekmachine ging veranderen, niet alleen qua werking – zo zou de zoekmachine gebruik gaan maken van semantisch zoeken – maar ook qua naam, die nu lijkt veranderd in Bing en eerder bekend was als Kumo.
Om de verandering kracht bij te zetten geeft de softwaregigant tachtig tot honderd miljoen dollar uit, en dat is behoorlijk wat. Zo gaf Google vorig jaar ‘slechts’ 25 miljoen dollar aan advertenties uit en wordt in het algemeen vijftig miljoen dollar voor een nationale campagne al als veel beschouwd.
De campagne zal op tv, internet en radio vertoond worden. Bovendien worden advertenties afgedrukt zodat ze ook op billboards en kranten vertoond kunnen worden. Voor de promotie van de zoekmachine zou Microsoft JWT hebben ingehuurd, een van ’s werelds grootste advertentiebedrijven.
Microsoft is echter niet van plan om Google en Yahoo! direct aan te vallen. In plaats daarvan gaat het zich richten op de vraag of de zoekmachines van vandaag de dag wel goed genoeg werken en echt problemen oplossen. Daarmee hoopt Microsoft dat gebruikers hun keuze zullen heroverwegen en ook andere zoekmachines uit gaan proberen.
Naar verwachting wordt de vernieuwde zoekmachine van Microsoft nog deze week gelanceerd. Overigens hebben zoekmachines als Ask.com en Cuil.com ook geprobeerd Googles monopolie te doorbreken, zonder succes.