2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Uit onderzoek van Game Informer onder vijfduizend lezers blijkt dat 54,2 procent van alle Xbox 360-consoles defect raakt.

Dat aantal is aanzienlijk hoger dan dat van de concurrenten. Zo gaan slechts 10,6 procent van de PlayStation 3-spelcomputers kapot en moet 6,8 procent van de Nintendo Wii-spelers de technische dienst bellen voor ondersteuning vanwege een kapotte console.

Opvallend genoeg waren de lezers van Game Informer niet verrast met de resultaten. Sterker nog, ze vonden het getal te laag. "We weten niet zeker in wat voor technische utopia deze poll is uitgevoerd", aldus Griffin McElroy van gamessite Joystig, "maar als 54,2 procent van de Xbox 360-consoles kapot gaat is dat erg weinig. Als alleen Joystig-medewerkers hadden meegedaan, was dat aantal honderd procent."

Verder bleek uit het onderzoek dat 41,2 procent van de Xbox 360-bezitters een tweede keer een met een defecte console te maken kreeg. Dit getal is bij de PlayStation 3 14,7 procent en bij de Nintendo Wii 11 procent.

Dit betekent dat van de dertig miljoen verkochte Xbox 360-consoles er 16,3 miljoen kapot zijn gegaan, waarna er opnieuw 6,7 miljoen opnieuw defect zijn geraakt.

Microsoft ontkent niet

Microsofts Xbox-team heeft alleen de volgende reactie gegeven, die een aardige oproer heeft veroorzaakt, zo meldt Game Informer: "Microsoft vindt de Xbox 360 een superieure entertainmentconsole met een van de beste garantieregelingen in de industrie. We zijn continu bezig met het verbeteren van het ontwerp, productieproces en de prestaties van de console door uitgebreid te testen.

De Xbox 360 is trots de titel ‘meest gespeelde console’ te dragen en de meeste klanten hebben dan ook genoten van een geweldige game- en entertainmentervaring vanaf dag een. Elke Xbox 360-bezitter die technische problemen ondervindt, kan contact opnemen met Microsoft."

Uit hetzelfde onderzoek blijkt echter dat slechts 37,7 procent van de ondervraagden de Microsoft-klantenservice ‘zeer behulpzaam’ vond en, hoewel de reparaties van Sony en Nintendo gemiddeld twee weken duurden, neemt een reparatieproces van Microsoft gemiddeld een maand in beslag.

Overigens werd Microsoft vorige jaar aangeklaagd voor het stilhouden van de extreem hoge aantallen defecte Xbox 360-consoles.

Ondanks al deze negatieve cijfers geeft slechts 3,8 procent van de ondervraagden aan een andere console aan te gaan schaffen vanwege de vele hardwareproblemen.