De verkoopcijfers van het nieuwe besturingssysteem Mac OS X Snow Leopard, dat eind augustus op de markt kwam, zijn tot wel twee keer hoger dan die van Leopard en zelfs vier maal hoger dan de verkoopcijfers van Tiger.

Dit blijkt uit nieuwe cijfers van NPD Market Research, die donderdag werden vrijgegeven. Volgens het onderzoeksbureau doet Mac OS X 10.6 Snow Leopard het niet alleen beter dan zijn oudere broertjes, maar zijn de verkopen ook na de eerste week sinds de lancering nog steeds zeer sterk. De verkopen daalden in de tweede week met 25 procent, terwijl het percentage bij Leopard en Tiger met meer dan zestig procent vele malen hoger lag.

"Hoewel sommigen Snow Leopard minder gericht vinden op functionaliteit dan bij Leopard of Tiger het geval was, zorgt de eenvoud van het upgraden naar Snow Leopard en de betaalbare prijs voor een win-winsituatie voor Apple-gebruikers. Dit helpt om de verkopen naar recordaantallen te pushen", stelt Stephan Baker, vice president of industry analysis bij NPD. Hoewel specifieke cijfers niet zijn genoemd, stelt NPD dat de lancering van Snow Leopard voor Apple opnieuw een sterke lancering van een Mac OS X-versie is geweest.

NPD prijst Apple voor het aanbieden van Snow Leopard voor slechts 29 euro (enkele licentie). Volgens het onderzoeksbureau heeft de lagere verkoopprijs van het besturingssysteem dan ook de meeste invloed op de verkopen. "Met een prijsdaling van meer dan 100 euro voor zowel de versies voor een enkele gebruiker en het familiepakket, heeft Apple duidelijk laten zien dat in dit economisch milieu een agressief prijsbeleid een buitengewone reactie van consumenten tot gevolg heeft", aldus Baker.

Volgens analist Gene Munster van Pipar Jaffray kan Apple voor Snow Leopard in het september-kwartaal rekenen op verkoopcijfers van ongeveer vijf miljoen. Hij verwacht dat Apple hierdoor alleen voor Snow Leopard een omzet van zo’n 66 miljoen dollar zal weten te behalen.