2min

Twitter is van plan zijn crowdsourced fact-checking initiatieven uit te breiden in de nasleep van een nepafbeelding van een Pentagon waar rook uitkomt. Het door AI gegenereerde beeld, dat overtuigend genoeg was om de aandelenmarkt even van zijn stuk te brengen, zorgde ervoor dat sommige nieuwszenders over het incident berichtten, maar hun verklaringen introkken toen bleek dat er geen explosie in het Pentagon had plaatsgevonden.

Toch had het beeld al veel mensen geboeid en misleid. Dit debacle dient als een opvallend bewijs van het opmerkelijke realisme dat met AI kan worden bereikt. Het is in staat om fictieve gebeurtenissen te fabriceren die de wereld tijdelijk kunnen ontwrichten.

Paus als coole rapper

Deepfake is niet nieuw. Sterker nog, het is al enkele jaren relatief breed zichtbaar en ook besproken. Een recent voorbeeld was een virale afbeelding van de paus als rapper. Hoewel onschuldig van aard, geeft de onberispelijke uitvoering ervan aanleiding tot bezorgdheid over de gevolgen van deze technologie. De output zal ook alleen maar beter worden, dus het is zaak om hier goed op in te spelen.

Als antwoord op deze uitdagingen heeft Twitter een nieuwe functie onthuld om deepfakes te bestrijden. Hoewel het platform erkent dat het de mogelijkheid van dergelijke beelden niet volledig kan uitsluiten, gelooft het dat de uitbreiding van zijn Community Notes tool kan helpen om het probleem aan te pakken.

Deze tool stelt gebruikers in staat contextuele informatie toe te voegen aan misleidende tweets, een waardevol hulpmiddel gezien de prevalentie van opruiende berichten die onvoldoende uitleg bevatten.

Twitter zal de mogelijkheid uitbreiden naar afbeeldingen

Onder de naam “Notes on Media” kunnen gebruikers potentiële nepbeelden aanpakken door op het tabblad “About the image” te klikken wanneer ze vermoeden dat een afbeelding misleidend is. Gebruikers kunnen dan aanvullende relevante informatie verstrekken. Twitter onthulde verder dat deze functie binnenkort beschikbaar zal zijn voor meerdere afbeeldingen en video’s.

Lees ook: Amazon strijdt met Facebook en Microsoft tegen deepfakes