2min

Google blijkt niet de enige zoekmachine te zijn die interesse heeft in het inkopen van de zoekbrowser in populaire toestellen. Microsoft benaderde Apple om Bing de standaard zoekmachine te maken op de Safari-browser. Dat kon de Bing-ontwikkelaar echter niet betalen door de machtspositie van Google Search.

In 2016 is Apple benaderd door Microsoft met de vraag de zoekmachine Bing als standaard te gebruiken in de Safari-browser. Dit is geen gerucht. Jon Tinter, VP bedrijfsontwikkeling bij Microsoft, stelde dit. Dat gebeurde tijdens een ondervraging in het Amerikaanse gerechtshof in de antitrustzaak tegen Google. De zoekgigant moet zichzelf verdedigen tegen het Amerikaanse ministerie van Justitie die Google beschuldigt van het oneerlijk behouden van marktdominantie met Google Search.

Lees ook: De tijd van ongedwongen groeien, bundelen en opdringen lijkt voorbij voor Big Tech

De deal om Bing in Safari te integreren ging niet door, maar Microsoft had al andere overeenkomsten lopen met Apple om de marktpositie van de zoekmachine te versterken. Bing werd gebruikt in Siri en Spotlight, een functie die gebruikers helpt met het vinden van apps. Als de deal wel was doorgegaan, had het Microsoft miljarden dollars gekost. Dat meldt Bloomberg.

Kosten te hoog voor Microsoft

De uitbreiding naar Safari zou voor Microsoft uiteindelijk niet aantrekkelijk zijn geweest. Bing heeft namelijk maar een klein aantal gebruikers in vergelijking met Google Search. Door het kleinere marktaandeel, zijn er minder gebruikers om op advertenties te klikken in Bing. Dat levert inkomsten op voor Microsoft. Om de deal met Apple rond te krijgen, zouden deze inkomsten ook nog eens gedeeld moeten worden met de iPhone-ontwikkelaar. Microsoft moest dan echter een hoger percentage van de advertentie-inkomsten afstaan dan Google om het aanbod interessant genoeg te maken voor Apple.

“Op de korte termijn zou het zeer negatief zijn geweest. We vertelden het bestuur dat we erover nadenken om een ​​negatieve investering van meerdere miljarden te doen om dit te ondersteunen”, zei Tinter.

Bing niet interessant genoeg voor hardware-fabrikanten

Verder bleek de zoekmachine van Microsoft niet interessant genoeg te zijn voor hardware-fabrikanten om een deal te sluiten. Dat standpunt verdedigt Tinter met onderhandelingsgesprekken die ooit met Samsung plaatsvonden. “Zelfs als de economische omstandigheden superieur zouden zijn in de samenwerking met Microsoft, zouden ze Google niet verlaten”, getuigde Tinter hierover.

De fabrikanten zouden het bestaan van Bing alleen gebruiken om een groter percentage van de winsten van Google Search af te dwingen. Dat verwoorde Mikhail Parakhin, president Web Experiences bij Microsoft, als volgt: “Het is geen geheim dat Apple meer geld verdient aan het bestaan van Bing dan Bing zelf doet.”