Afgelopen week heeft Apple de eerste bèta van Mac OS X 10.6.3, de derde grote update voor Mac OS X Snow Leopard, vrijgegeven. Naar nu blijkt, brengt deze derde update naast een lijst van 221 verbeteringen ook ondersteuning voor versie 3 van de OpenGL graphical application programming interface.

Netkas.org ontdekte dat de eerste bèta van Mac OS X 10.6.3 (10D522) gedeeltelijke ondersteuning voor OpenGL 3.0 bevat. Met de meest recente versie van de update is de ondersteuning voor 95 procent afgerond. Alleen ‘Shading language version 1.30’ wordt nog niet ondersteund. De functie-aanroepen voor OpenGL 3.0 moeten ook nog worden geïmplementeerd.


De grafische kaarten in Mac-systemen hebben weliswaar ondersteuning voor OpenGL 3.0, maar de cross-platform API had vooralsnog geen native ondersteuning in Snow Leopard. Bij oudere versies van OpenGL — 1.5, 2.0 en 2.1 — was dat wel het geval. Nieuwere versies dan 3.0 worden voorlopig maar ten dele ondersteund.

OpenGL is met name voor gamende Mac-gebruikers interessant. Momenteel wordt voor het spelen van veel games op de Mac gebruikgemaakt van een techniek met de naam Cider, wat onder Snow Leopard de nodige problemen kent. Cider maakt het mogelijk om PC-spellen eenvoudig te porten naar Mac OS X. Met volledige ondersteuning voor OpenGL 3.0 en een game-editor gebaseerd op OpenGL 3.0 behoren die problemen in de toekomst wellicht tot het verleden.