2min

KPN heeft naast de ontslagen van vandaag laten weten dat het in de zomer gaat starten met het in rekening brengen van extra kosten voor diensten als WhatsApp en VoIP.

Het telecombedrijf heeft ernstige last van het teruglopende gebruik van de sms- en telefoondiensten. Om dit te compenseren, heeft het bedrijf besloten om voor de diensten die ervoor zorgen dat het sms’en en bellen teruglopen extra geld te vragen.

In de toekomst zullen klanten van KPN een klein, vast maandelijks bedrag voor mobiel internet betalen. Gebruikers gaan echter meer betalen voor communicatie- en andere internetdiensten op telefoons, zo zullen gebruikers waarschijnlijk gaan betalen voor Uitzending Gemist, WhatsApp, Skype, Truphone, Viber, eBuddy XMS, Windows Live Messenger, Facebook en Bobsled.

"Diensten (bijvoorbeeld browsen, mVoIP, instant messaging, video kijken) zullen een eigen prijskaartje krijgen, net zoals nu het geval is met bellen en sms’en", zo stelt KPN in een verklaring. De telecomgigant belooft de komende maanden meer duidelijkheid omtrent het nieuwe beleid.

Van de overige grote telecomaanbieders, T-Mobile en Vodafone, is het onduidelijk of ook zij meer gaan vragen voor internetdiensten. Vodafone ondertekent het beeld van KPN dat het inkomsten verliest door mobiel internet, T-Mobile zal pas commentaar geven bij het presenteren van de jaarcijfers op 6 mei.

Vodafone heeft overigens op dit moment al mVoIP geblokkeerd voor gebruikers met een normaal abonnement.

Overigens ziet de OPTA geen problemen met dit soort abonnementsvormen. "Dit betekent meer keuze voor de consument, die hiermee abonnementen kan nemen die beter bij het gebruik passen. Daarom juichen wij een dergelijke ontwikkeling toe, mits de provider transparant is over de kosten", zo vertelt woordvoerster Harriët Garvelink tegenover Tweakers.net