2min

Tags in dit artikel

, , ,

Facebook heeft een pr-bureau in de arm genomen om Google in een kwaad daglicht te zetten. Het bureau zou journalisten en bloggers benaderen en bewerken om ervoor te zorgen dat zij negatieve verhalen over Google naar buiten brengen.

De zaak kwam aan het rollen toen een invloedrijke blogger genaamd Christopher Soghoian een tweet plaatste dat hij door het pr-bureau Burson-Masteller was benaderd om een al geschreven verhaal over de privicyschending van Google te publiceren. Burson-Masteller zou ook partijen als Washington Post, The Hill en The Huffington Post hebben benaderd voor een plaatsing van het verhaal. Toen de blogger vroeg van wie Burson-Masteller de opdracht had gekregen kreeg hij geen antwoord. Soghoian wees het aanbod af en liet weten dat hij, wanneer hij daar behoefte aan zou hebben, zelf wel in staat was om een anti-Google verhaal te schrijven.

Het verhaal wat aan de man gebracht probeert te worden zou gaan over voortdurende privacyschending van Google, welke alleen nog maar erger zou worden met de komst van Google’s Social Circle. Dit is een tool voor Gmail waarmee de gebruiker meer persoonlijke informatie over zijn of haar contacten ontvangt. Hiervoor gebruikt Google data van social media websites zoals Facebook.

Het pr-bureau hield vooralsnog de opdrachtgever geheim en dat nodigde uit voor de speculatie. Door vele werd Microsoft gezien als de mogelijke opdrachtgever aangezien het bureau al jaren het vaste adres is voor de PR van dat bedrijf. Daarnaast is het algemeen bekend dat Microsoft en Google ook niet elkaars beste vrienden zijn.

Blogger Soghoian besloot de mail-wisseling tussen hem en het bureau openbaar te maken waarop technologiejournalist Dan Lyons besloot de zaak verder te onderzoeken. Lyons was benieuwd naar de opdrachtgever en dook op de zaak. De uitkomst was verrassend, de opdrachtgever bleek niet Microsoft en ook niet Apple te zijn maar social media-gigant Facebook was verantwoordelijk.

Facebook gaf in een reactie aan dat Google handelingen doet die vragen zouden oproepen wat betreft de privacy van gebruikers en daarnaast wil Facebook niet dat Google hun data gebruikt voor hun eigen gewin. Volgens Lyons keert de campagne zich nu juist tegen Facebook. Volgens de journalist leek Facebook voorheen onverslaanbaar en vrij stabiel maar deze actie geeft meer een angstig beeld. Facebook zou angstig zijn voor Google’s social media plannen.