3min

Tags in dit artikel

, , , ,

Het Financieel Dagblad (FD) heeft gisterenavond de nieuwe website online gebracht en daarmee ook meteen een betaalmuur geïntroduceerd. Vanaf vandaag moet men betalen om nog artikelen op de website van het FD te kunnen lezen. De krant beweert hiermee de eerste te zijn in Nederland maar dat is niet helemaal waar, de Limburger Courant ging het FD voor, maar zonder succes.

De voorpagina van het FD blijft gewoon beschikbaar voor iedereen maar zodra men doorklikt zal men een melding krijgen dat men een abonnement nodig heeft om het FD te kunnen lezen. Wel biedt het FD de mogelijkheid aan lezers die maar zelden kom om zich gratis te registeren, zij mogen dan maximaal 10 artikelen per maand gratis lezen.

Abonnees van de papieren versie van krant houden wel gewoon toegang toot de volledige website, zij moeten alleen wel ingelogd zijn.

Behalve het papieren abonnement op de krant zijn er nog twee nieuwe abonnementsvormen geïntroduceerd. Het eerste abonnement kost 3,37 euro per week en biedt een jaar lang toegang tot de website (exclusief het archief), ook toegang tot de website via mobiele apps is hierbij inbegrepen. Daarnaast ontvangt men de FD Weekend editie op zaterdag op de deurmat.

Het tweede en iets duurdere abonnement kost 6,25 euro per week en biedt wederom een jaar lang toegang tot de website (exclusief het archief) en via de mobiele apps, daarnaast ontvang je ook weer het FD Weekend op zaterdag op de deurmat, het verschil in dit abonnement en het vorige zit hem in de mogelijkheid om elke dag het FD als e-paper te kunnen lezen.

De algemeen directeur Jacques Kuyf van FD Mediagroep, uitgever van het FD, laat op de website weten het een logische stap te vinden. Hij zegt zich altijd verbaasd te hebben over de vele gratis content die uitgevers online verspreiden. Hij vindt dat er te traag wordt gereageerd op ontwikkelingen, er wordt veel gesproken over verdienmodellen maar er gebeurt weinig.

Ook heeft hij het over het opvoeden van de consument en dat de unieke content van het FD en een betaalde lezer prima samen moet gaan. Daarnaast laat hij weten dat door de komst van de betaalmuur de redactie is uitgebreid zodat men nog betere analyses en columns kan brengen.

Zoals eerder aangehaald is het FD niet de eerste in Nederland die een betaalmuur invoert. De Limburger Courant ging het FD al voor en dit initiatief is compleet mislukt, de betaalmuur is inmiddels ook weer verwijderd. De Limburger Courant rekende op duizenden betalende abonnees, uiteindelijk registreerde er slechts een paar honderd mensen voor een proefabonnement, waarna de betaalmuur snel weer verdween.

Of het FD hetzelfde lot wacht is natuurlijk nog maar de vraag. Het FD is een grote financiële titel met zeer specifiek nieuws dat slechts enkele andere partijen in de markt ook bieden. Het ligt dus voor de hand dat meer mensen en bedrijven bereidt zijn te betalen voor een abonnement op het FD in tegenstelling tot bijvoorbeeld een lokale of landelijke krant. Of dit echter ook voldoende is om het rendabel te maken, dat is weer een ander verhaal.

Nederland is uiteindelijk maar een klein landje en de volumes die de New York Times, The Wall Street Journal halen zijn hier absoluut onmogelijk, maar hebben ongetwijfeld als voorbeeld gediend voor deze stap.

Het Nederlands Dagblad (ND.nl) is voornemens om deze zomer een betaalmuur op de website in te voeren, maar ook de Telegraaf en enkele lokale kranten zijn voornemens een betaalmuur in te voeren. De Telegraaf liet vorig jaar augustus weten te willen gaan experimenteren met een betaalmuur, maar tot op heden is het nog erg stil.

De website van het FD maakt naast abonnementen ook gebruik van reclame op de website als inkomstenbron. Het FD heeft volgens eigen zeggen bijna één miljoen unieke bezoekers per maand, op basis van dat aantal worden nu ook veel advertenties verkocht, het ligt voor de hand dat het aantal bezoekers op het FD nu drastisch zal gaan dalen, wat ook een daling aan reclame inkomsten tot gevolg heeft, welke zal moeten worden opgevangen door de betaalde digitale abonnementen. Hierbij gaat het dan niet om honderden maar om duizenden digitale abonnementen op het FD in Nederland. De grote vraag is of dat wel haalbaar is, het FD zal mogelijk tot wel 90 procent van haar bezoekers moeten gaan inleveren.