De druk op het bestuur van Twitter wordt steeds groter, de populaire microblogdienst heeft inmiddels 200 miljoen leden, maar er is nog steeds geen fatsoenlijk inkomstenmodel. Twitter overweegt om binnenkort ‘Promoted Tweets’ te gaan invoeren op de timeline en mogelijk gaat Twitter ook zijn eigen Groupon-kloon beginnen.

Anonieme bronnen rond de Financial Times melden dat Twitter druk bezig is met het kijken naar goede verdienmodellen. Volgens verschillende analisten is Twitter ongeveer 10 miljard dollar waard, maar voorlopig is dat nog een echte bubbel want er wordt nog steeds geen geld verdient bij de microblogdienst. Verschillende analisten roepen dat het wel goed komt met Twitter maar dat het gewoon vrij langzaam gaat, andere roepen dat het tijd wordt dat Twitter actie gaat ondernemen en wat brutaler wordt met advertenties.

Enige tijd geleden kwam Twitter met de eerste vorm van advertenties, onder de noemer Promoted Tweets. Bedrijven konden hierbij voor enkele honderdduizenden euro’s een bericht promoten welke dan bij de lijst van Trending Topics kwam te staan. Het idee daarachter was de mensen over het onderwerp zouden gaan discussiëren gezien het trending was en er een soort mon tot mond reclame ontstaat. Dit was leuk bedacht maar geen goed verdienmodel om een heel bedrijf op te draaien.

Inmiddels zou Twitter ook kijken naar nieuwe mogelijkheden, zoals Promoted Tweets maar dan op de timeline. Tussen de normale tweets van de mensen die je volgt door zal er dan ook af en toe reclame verschijnen met waarschijnlijk een link naar de website van de adverteerder. Van deze vorm van reclame is al langer sprake maar veel Twitteraars hebben aangegeven daar niet blij van te worden. Mogelijk heeft Twitter om die reden het ook nog niet ingevoerd.

Een van de andere mogelijkheden die volgens de bronnen van de Financial Times wordt besproken is om Tweets van bedrijven die je toch al volgt af en toe terug naar boven te halen om hun Tweets nogmaals onder de aandacht te brengen.

Tot slot zou de directie van Twitter erg onder de indruk zijn van Groupon, en zou het bedrijven overwegen om een soort van Groupon-kloon te creëren binnen Twitter. Bedrijven zouden dan een speciale betaalde Twitter-account kunnen krijgen met extra mogelijkheden zodat ze tijdelijke aanbiedingen kunnen versturen op een manier die lijkt op die van Groupon.